Čtyři pruhy z Pardubic do Hradce jsou kompletní - po 20 letech

Opatovice nad Labem (Pardubicko) – Pardubice a Hradec Králové již kompletně spojuje čtyřproudá komunikace. Poslední úsek rozšířené silnice I/37 otevřelo Ředitelství silnic a dálnic mezi Opatovicemi nad Labem a Hradcem Králové. Od zahájení výstavby silniční stavby, která stála 2,9 miliardy korun, uplynulo dvacet let. „Silnice přinese řidičům především větší bezpečnost a komfort, zkrácení jízdní doby při cestě nejen mezi krajskými městy, ale taktéž při nájezdu na dálnici D11,“ uvedla Hana Jarolímová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Zrychlení ale nebude – alespoň z formálního hlediska – příliš velké. Na čtyřpruhové I/37 totiž stále platí limit 90 km/h.

Poslední úsek mezi Opatovicemi nad Labem a královéhradeckým předměstím Březhrad silničáři dělali tři roky. Výstavbu o několik let zdržel již zesnulý Jan Tikal, bývalý starosta Opatovic. Silničáři museli jeho pozemek vyvlastnit, protože jej odmítal prodat.

  • „Aut je zbytečně moc. Legálními prostředky by se mělo zabránit snížení automobilové dopravy. Ale tady se trvá na tom, aby papalášové projeli mezi Pardubicemi a Hradcem o pět minut dřív,“ prohlásil v březnu 2008 Tikal, který vlastnil 41 metrů čtverečních přímo v úseku plánované stavby.

Celý úsek stál 1,22 miliardy korun bez DPH, část peněz poskytla Evropská unie. Podle Hany Jarolímové z ŘSD se přitom podařilo zejména změnami technických řešení ušetřit přes 97 milionů korun. Stavba měří 3,27 kilometru, jeho součástí jsou tři mosty, napojení na Opatovice a tři protihlukové stěny o délce 965 metrů.

Pohodlněji do Hradce z Pardubic i Prahy

Otevření posledního úseku tzv. hradubické silnice je dobrou zprávou nejen pro řidiče, kteří do Hradce Králové přijíždějí od Pardubic, ale také pro ty, kteří využívají dálnici D11. Právě přes Opatovice a po silnici I/37 vede hlavní příjezdová trasa do Hradce. Spojení z Prahy až do Hradce Králové tak nyní vede po čtyřpruhových komunikacích.

Práce budou ještě pokračovat

„Zprovoznění úseku přispěje ke zlepšení severo-jižního dopravního napojení silnicí I/37 na trase Trutnov - Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice - Chrudim - Žďár nad Sázavou - Velká Bíteš - dálnice D1. V lokálním měřítku významně zlepší dopravní situaci a sníží negativní vlivy dopravy v Opatovicích nad Labem,“ řekl generální ředitel ŘSD David Čermák.

Ačkoliv už úsek ode dneška slouží řidičům, práce na některých stavebních objektech budou pokračovat. Silničáři počítají i s úpravou svodidel v nejstarším úseku. „Kolaudace se předpokládá v září až říjnu 2013 po vyhodnocení výsledků měření hladin hluku v okolí silnice,“ uvedla Jarolímová.

"Hradubická" silnice I/37
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Vostárek

Zrychlení na 110 bude jen formalita

Výměna svodidel je předpoklad pro formální zvýšení maximální povolené rychlosti na čtyřproudé silnici, která zatím spadá mezi běžné silnice první třídy. V budoucnu na ní chtějí silničáři zvýšit limit z 90 na 110 km/h. „Pokud se provedou výměny bezpečnostních prvků – svodidel, zábradlí – bezpochyby se rychlost na této komunikaci zvýší,“ ubezpečil náměstek ministra dopravy Jaroslav Deml. Komunikace by také měla spadnout do nové kategorie silnic pro motorová vozidla, která nahradí současné rychlostní silnice. Jak ale ukázalo nedávné policejní měření, zvýšení povolené rychlosti budou skutečně jen formalita – „devadesátku“ mezi Pardubicemi a Hradcem Králové totiž nedodržuje takřka nikdo.

První část čtyřproudé komunikace se začala stavět v roce 1993 v úseku Opatovice a Ohrazenice, což trvalo do roku 1996. Z Hradce Králové do Březhradu se jezdí ve čtyřech pruzích od roku 2002, stavba byla zahájena dva roky předtím. Předposlední úsek Opatovice - Hrobice přišel na řadu v letech 2009 až 2012. V součtu uvedené stavby stály 2,9 miliardy korun.

Jak postupovala výstavba čtyřpruhu mezi Pardubicemi a Hradcem:

  1. Opatovice - Ohrazenice 10/1993 - 11/1996
  2. H. Králové - Březhrad 12/2000 - 05/2002
  3. Hrobice - Ohrazenice 11/2009 - 06/2012
  4. Březhrad - Opatovice 04/2010 - 07/2013