Z železného mostu už v Jaroměři nic nezbývá, zatím ho nahradí lávka

Jaroměř (Náchodsko) – Už jen staré pohlednice připomínají jaroměřský železný most z 19. století, který zničilo rozvodněné Labe. Dělníci odstranili jeho poslední zbytky a chystají stavbu provizorní lávky, která ho nahradí. Město chce starý most nahradit plnohodnotně novým mostem, na jeho stavbu ale nemá peníze.

Po 129 letech se nad historickým jaroměřským železným mostem zavřela voda – doslova. Počátkem června ho strhla povodeň, která přitom v Královéhradeckém kraji řádila především na horách a níže mnoho jiných škod neudělala. Jaroměřským však nezbylo než nechat strhnout i to, co po zničeném mostu zbylo. „Zanese se to do kovošrotu. Trvalo to od úterý minulého týdne,“ řekl montér firmy, která most likvidovala, Peter Francúz.

Zkáza přišla v době, kdy Praha pozvolna zavírala metro a severočeská města ještě věřila, že je ochrání protipovodňová opatření. V množství škod, které velká voda ještě způsobila, zůstal jaroměřský most v pozadí. Navíc zprvu nebylo jasné, že bude nutné celý ho rozebrat. Nakonec však musely spekulace o jeho záchraně ustoupit ekonomickému pohledu. „Muselo by se to náročně repasovat. Bylo by to nesrovnatelně dražší než nový most,“ vysvětlil Petr Filipec z městského úřadu.

Železný most stál v Jaroměři v letech 1884–2013.
Železný most stál v Jaroměři v letech 1884–2013.

Během prázdnin by měla v Jaroměři vzniknout lávka, která propojí náměstí a okolí Masarykovy školy. Potom chce město vypsat architektonickou soutěž na most nový. Návrhy posoudí veřejnost. „Nejsem proti tomu, aby zde vznikla repilka, na druhé straně si myslím, že architekt by měl dostat vůli k tomu, aby veřejnost a my jsme měli možnost vidět vše, co kdo vymyslí,“ řekl starosta Jiří Klepsa.

Klíčový problém při stavbě nového mostu bude stejný jako při (ne)zachování toho starého – peníze. Nová konstrukce bude podle starosty stát až 20 milionů korun. Jedinou možností, jak ho postavit je proto dotace. Město o ni chce požádat ministerstvo pro místní rozvoj, stát by potom zaplatil 85 procent ceny. Podaří-li se to, bude nový most na místě toho železného z roku 1884 stát do konce příštího roku.