Dálnice D1 „oplešatěla“, objížďky stržených mostů jsou i desetkrát delší

Jihlava – Přes tři desetiletí již rozděluje dálniční koridor oblast, která dnes tvoří Kraj Vysočina. Od posledního víkendu je tento dopravní šrám obzvlášť bolavý – stavbaři v rámci modernizace dálnice D1 strhli šest mostů, které přetínají dálnici a spojují oba její „břehy“, již od června chybí ještě jeden. Objížďky, které čekají lidi při cestách do práce nebo zemědělce, kteří chtějí na své pole, jsou často i desetkrát delší než jízda přes most. Ne všechny stržené mosty přitom plánují silničáři obnovit.

Řada mostů přes dálnici D1 byla léta ve špatném stavu, státní silničáři se ale místo oprav soudili s obcemi, komu vlastně patří a kdo práce zaplatí. Teď je jasno, místo oprav však začala úplná rekonstrukce. Ředitelství silnic a dálnic nechává mosty strhnout, místo nich vzniknou nové, které budou širší a v budoucnu umožní rozšíření dálnice pod nimi na šest pruhů bez další přestavby.

Lidé, kteří mosty využívali, jsou však ze současného stavu, kdy mosty jeden po druhém padají, nešťastní. Třeba lidé z Děkanovic a Studeného na Benešovsku, které dělí 1,5 kilometru, musí teď při cestě mezi obcemi ujet 16,5 kilometru. Teď si ještě cestu zkracují přes pole, v zimě ale budou muset absolvovat celou cestu po silnicích. Stržený most ovlivnil také odvoz dřeva z lesů u Smrčné na Jihlavsku. „Musíme volit náhradní trasy. Ta cesta není tak pěkná a odvozní soupravy najedou více kilometrů,“ podotkl lesní správce a starosta Smrčné Josef Nechvátal.

Nový most u Nových Sadů nevyroste

Ředitelství silnic a dálnic chce do budoucna zabránit dalším sporům o vlastnictví tím, že rekonstruované mosty přes dálnici po dokončení převede na obce. Výsledkem takového plánu je i úplný zánik jednoho z nich – v Nových Sadech už nadjezd přes dálnici nechtějí, obec s jedenapůlmilionovým rozpočtem se bojí, že by nezvládla platit statisíce za údržbu. „Rozhodli jsme se, že most zachovat nechceme a dohodli jsme se s ŘSD, že nám udělají obchvat,“ přiblížil starosta Karel Klíma.

Mosty přes dálnici nechalo ŘSD strhnout v jednom případě v první polovině června, zbylých šest během uplynulého víkendu. Mezi Loktem a Hořicemi na pomezí středních Čech a Vysočiny a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší ještě pokračuje úklid po demolici, skončí však již zítra. Potom skončí dopravní omezení, kvůli kterému se v obou úsecích jezdí v režimu 2+1 pruh.