Velká brněnská výluka začíná, vlaky nejezdí na hlavní nádraží

Brno – Nádraží Židenice, nádraží Královo Pole a dolní nádraží si téměř na celý následující měsíc rozdělily roli nejdůležitější brněnské železniční stanice. Kvůli opravě viaduktu u Křenové ulice totiž nemohou vlaky jezdit od severu na hlavní nádraží, mohou na něj pouze spoje od Břeclavi. Cestující přijíždějící odjinud musí vystoupit na náhradních konečných a do centra dojet MHD. Současně pokračují i další výluky tratí u Brna – vyškovské a ivančické.

VÝLUKOVÉ JÍZDNÍ ŘÁDY:

Kvůli rekonstrukci viaduktu u brněnského hlavního nádraží budou všechny vlaky přijíždějící do Brna od Blanska a Kuřimi jezdit na jiná nádraží. Hlavní nádraží slouží pouze spojům přijíždějícím od jihu, které na něm končí. „Výluka začne od noci. Cestující, kteří budou ráno přijíždět do Brna nebo budou z Brna chtít odjet, musí počítat s tím, že vlaky už pojedou podle výlukových jízdních řádů,“ upozornil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Krajský ředitel ČD Pavel Karšulín:

„Brno čeká velká zatěžkávací zkouška. Tak rozsáhlou výluku železniční dopravy v novodobé historii nepamatujeme.“

Osobní vlaky od Blanska, které obvykle pokračují z Brna dále do Křenovic, mají v centru úplnou výluku a mezi Židenicemi a hlavním nádražím musí cestující využít tramvaj číslo 2. Osobní vlaky od Kuřimi, které jezdí dále na Břeclav, centrum objíždějí, z Židenic jedou po nákladní trati do Modřic (bez zastávky), kde je ovšem nutné přestoupit do jiné soupravy, která začíná na hlavním nádraží.

Jiné je to s rychlíky, které přijíždějí z týchž směrů. Rychlíky na lince Praha–Svitavy–Brno mimořádně zastavují v Židenicích, odkud jedou dále do Slatiny. Z Židenic je možné do centra dojet tramvají, ve Slatině je potom možné přestoupit na vlaky na Uherské Hradiště, případně na náhradní autobusy do Vyškova (ty jezdí kvůli jiné výluce, než je ta brněnská). Rychlíky, které přijíždějí do Brna z Prahy přes Havlíčkův Brod, končí v Králově Poli. Jako náhradní spojení do centra je možné použít tramvaj číslo 6.

Velmi exotickou podobu potom má velká brněnská výluka pro cestující, kteří přijíždějí od Prahy, Vídně nebo Bratislavy expresním vlakem (kategorie Ex, EC). Ty jezdí po nákladní trati přes dolní nádraží, na kterém také zastavují u provizorního nástupiště. Od něj je možné do centra buď dojít, nebo dojet náhradním autobusem. Protože zhruba v místech provizorního nástupiště by v budoucnu mohlo vzniknout nové hlavní nádraží, je výluka expresních vlaků pro cestující i příležitost vyzkoušet si, co by otevření nového nádraží vlastně znamenalo.

Mluvčí drah Šťáhlavský ovšem upozornil, že u provizorního nástupiště není pokladna. „Ten, kdo půjde na vlak z dolního nádraží, je potřeba, aby si koupil předem jízdenku třeba na hlavním nádraží nebo přes Internet prostřednictvím eshopu,“ podotkl.

Trasy vlaků v Brně od 13. 7. do 11. 8.:

VLAKY EC A EXPRESY:

  • zastavují ve stanicích Brno-Židenice, Brno dolní nádraží

RYCHLÍKY:

  • R2: jedou Praha hl. n. – … – Brno-Židenice – Brno-Slatina
  • R3: jedou Praha hl. n. – … – Brno-Královo Pole

OSOBNÍ VLAKY:

  • S2: jedou Březová nad Svitavou – … – Brno-Židenice/VÝLUKA/Brno hl. n. – Křenovice hor. n.
  • S3: jedou Žďár nad Sázavou – … – Brno-Židenice – Modřice/PŘESTUP/Brno hl. n. Brno-H. Heršpice – Modřice – … – Břeclav

Současně s výlukou u hlavního nádraží pokračuje i další výluka, která ovlivňuje dopravu v Brně a k tomu začíná ještě jedna. Náhradní doprava proto jezdí místo rychlíků na Vyškov a také místo osobních vlaků na Moravské Bránice a Ivančice.