Vysokomýtská dílna obnovila staré tatry, mercedesy i Sodomkovu miniaturu

Vysoké Mýto (Orlickoústecko) – Majitelé historických automobilů, kteří je nemohou opravit svépomocí, jsou odkázáni na specializované dílny. Jedna taková funguje již pět let ve Vysokém Mýtě, specializuje se na opravy veteránů všech československých značek, do původního stavu vrátili i vozy vyrobené v zahraničí stejně jako unikátní zmenšený vůz, který vyrobil Josef Sodomka pro svého syna.

Místem, kde pracují restaurátoři, nejsou pouze zámky a středověké hrady nebo sterilní pracoviště, kde původní podobu dostávají například vzácné obrazy – může to být i autodílna. Vysokomýtští restaurátoři automobilových veteránů kombinují svůj koníček s profesí posledních pět let. Do původní podoby vracejí nejstarší automobily, které se k nim často dostávají ve velmi špatném stavu. Základem nové karoserie bývá kvalitní jasanové dřevo. Stejně tak třeba volant musí vypadat stejně jako originál. Jako předloha přitom občas slouží jenom fotografie. „Je to velice zajímavá práce. Pro mě jako pro autoklempíře zajímavá i v tom, že to není jenom vyměňování dílů,“ uvedl renovátor veteránů Ladislav Dejdar.

Do Vysokého Mýta přijíždějí s vraky historických aut lidé, kteří staré vozy nacházejí ve stodolách i ti, kteří čekali na správnou příležitost a v dezolátním a nepojízdném stavu veterána koupili. „Částka pořízení veterána je asi desetina ceny finálně udělaného veterána,“ přiblížil spolumajitel firmy Pavel Dejdar. Nejčastěji pracují vysokomýtští restaurátoři na vozech českých značek, jejich rukama ale prošly i ty zahraniční. „Tatry, pragovky, aerovky 30 a 50, měli jsme tady dokonce mercedes a bavoráka,“ shrnul Ladislav Dejdar.

Unikátním dílem, které obnovila vysokomýtská dílna, je plně funkční miniatura vystavená nyní ve vysokomýtském muzeu. Vyrobil ji Josef Sodomka. „Autíčko vyrobil Josef Sodomka mladší pro svého syna – opět Josefa Sodomku. Chlapec v něm jezdil, když mu byly čtyři nebo pět let,“ řekl ředitel Regionálního muzea Vysoké Mýto Jiří Junek. Podle renovátora Václava Hynka bylo na malém autě stejně práce jako na kterémkoli jiném veteránu: „Chyběla řada dílů, takže se to muselo vymyslet, dodělat.“

Ve vysokomýtské dílně se zatím vrátil lesk 25 veteránům. Hodně práce ale mají restaurátoři ještě před sebou – kvůli časové náročnosti se na některé objednané vozy dostane až v roce 2015.