Trhliny, pocení silnic nebo úhyn ryb. I takové jsou důsledky veder

Praha - Vedra panující v Česku jsou problematická i pro silničáře. Při práci s některými materiály musí například používat speciální nátěry, aby zabránili rychlému odpařování vody a na silnicích nevznikaly trhliny. Vysoké teploty v kombinaci s pomalou jízdou a těžkou dopravou navíc přispívají i k vytváření vyjetých kolejí. Na silnicích druhých a třetích tříd se silnice zase často tzv. potí. Horko ale neprospívá ani rybám. V řekách jim sice vysoké teploty příliš nevadí, v sádkách ale trpí nedostatkem kyslíku. Kvalita vody se navíc ve vedrech zhoršuje. A vedro nepolevuje, dnes padly dlouholeté teplotní rekordy na asi 80 místech v republice. Nejtepleji bylo ve Staňkově na Domažlicku a Plzni-Bolevci, shodně 36,4 stupně. Tropické teploty lákají k vodě rekordní počet lidí, dokonce i tam, kde je koupání zakázané. Většina přírodních koupališť je na tom ale s kvalitou vody lépe než loni, a to právě díky suchu.

Vyšší teploty jsou podle Petra Mondscheina ze stavební fakulty ČVUT problematické zejména při práci s materiály, ve kterých je použitý cement nebo hydraulické pojivo. Ideálně by se teplota okolí měla pohybovat mezi 5-25 stupni. Když je teplota vyšší, musí se zajistit, aby se voda rychle neodpařovala a nevytvářely se trhliny. Používají se nátěry, které odpařování zabraňují, případně se povrch kropí nebo zakrývá. Řešením je také práce v noci nebo brzy ráno, kdy je chladněji. Naopak výhodou je horko třeba při asfaltování. Dochází totiž k pomalejšímu ochlazování vrstvy asfaltové směsi, která se nanáší při teplotě kolem 150 stupňů Celsia, uvedl Mondschein.

Jednou z poruch, která vzniká v důsledku vysokých teplot, je tzv. „pocení silnic“. Asfaltová směs je tvořena 95 procenty kameniva a 5 procenty pojiva. To se při teple roztahuje a asfalt tak vyvěrá na povrch. Je to problém zejména silnic druhé a třetí třídy, dodal Mondschein.

Ilustrační foto
Zdroj: Jiří Částka/ČTK

Velkým problémem jsou na českých vozovkách také vyjeté koleje. Vznikají v důsledku kombinace několika aspektů – vysokých teplot, vysokého dopravního zatížení (kamionová doprava) a pomalé dopravy (nižší rychlost než 50 km/hod). Aby se deformaci zabránilo, používají se podle Mondscheina vylepšená asfaltová pojiva.

Noc, horko a znečištění jsou pro ryby smrtelnou kombinací

Horko ale neprospívá ani rybám. V důsledku nedostatku kyslíku se totiž zvyšuje jejich úhyn. Čím je voda teplejší, tím kyslík udrží hůř. Pomoci může areátor, který ve vodě jeho množství zvýší. Nejvíce kyslíku rybám přitom ubývá v noci. Kyslík se totiž do vody dostává hlavně přes fotosyntézu řas a v noci jej řasy do vody nedodávají, vodní tvorové ho mají navíc výrazně vyšší spotřebu. Podle prezidenta Rybářského sdružení ČR Jana Hůdy ale k úhynu dochází spíše v rybnících s velkým organickým zatížením, většina rybníků podle něj problémy s velkým úbytkem ryb nemá.

Sucho naopak prospívá kvalitě vody ke koupání. Podle hygieniků je voda ve většině českých přírodních koupališť v pořádku. Lidé si mohou aktuální stav na více než dvou stovkách míst zkontrolovat na webových stránkách Koupací vody, které spravuje ministerstvo zdravotnictví.

Lidé ale na zákazy hygieniků příliš nehledí, koupají se, kde se dá. Kromě zdravotních komplikací jim ale hrozí také například pokuty. V případě, že poruší zákaz koupání ve zdroji pitné vody, mohou zaplatit tisíce, ve správním řízení až desetitisíce korun.

Po několika slabších sezonách se plní pokladny také provozovatelům placených koupališť. Ceny zůstaly ve srovnání s loňským rokem stejné, za den slunění u bazénu tak lidé zaplatí v průměru kolem 150 korun.

Počasí na víkend:

A vysoké letní teploty hned tak nepoleví. O víkendu by rtuť teploměru mohla vystoupat až ke 36 stupňům Celsia - budou tak pravděpodobně znovu padat rekordy. Lidé by měli hodně pít, vyhnout se polednímu slunci a nezapomínat na pokrývku hlavy. V něděli by od západu mělo přibývat oblačnosti a hrozí vznik bouřek, místy i s pravděpodobností krup. Teploty ale budou stále vysoké - kolem 35 stupňů.