Za sesuvy tratí mohou ucpané propustky

Liberecký/Karlovarský kraj - Nedostatečný odvodňovací systém je jednou z příčin častých sesuvů železničních tratí po přívalových deštích. Například v Libereckém kraji teď kvůli tomu nejezdí vlaky na dvou tratích. Podle dopravního experta šlo škodám zčásti zabránit. Naopak minimum sesuvů půdy trápí železničáře v Karlovarském kraji. Podle nich je výhodou rovinatý terén. I tam ale bleskové povodně škody způsobují. Ročně kvůli tomu experti kontrolují téměř 1 500 mostů a propustí.

Největší dopravní problém v Libereckém kraji po letošních povodních způsobil sesuv u Křižan na trati z Liberce do České Lípy. Desítky metrů kolejí doslova visely ve vzduchu. Fungující odvodnění mohlo škody snížit, původní kanály jsou ale zasypané. Podle dopravního experta k zasypání došlo v posledních letech při rekonstrukcích trati, dělníci si zřejmě chtěli práci zjednodušit. Trať ve svahu původně chránil systém tří odvodňovacích potrubí.

Správce dráhy se ale brání, stav odvodnění se prý kontroluje pravidelně a důsledně. „Minimálně jednou do roka se musí fyzicky projít každý centimetr tratě,“ říká mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. U Křižan prý ale původní propustky nefungovaly, škody se blíží sto milionům a podle pesimistického odhadu potrvá výluka až do jara. S Českými drahami, které zajišťují náhradní spoje, teď situaci řeší Liberecký kraj. Za kilometr jim totiž dává třikrát více než autobusovým dopravcům.

Reportáže Michala Jemelky a Marka Štětiny (zdroj: ČT24)

Na opravě a čištění vodních propustků právě pracují také dělníci na trati z Karlových Varů do Nejdku. Ačkoli v Karlovarském kraji díky rovinaté krajině k tolika sesuvům nedochází, i tady se občas některý z 1 470 propustků ucpe. Ani důkladná kontrola nezaručí, že přírodním živlům odolá. „Byť ten propustek může být vyčištěn například těsně před bouřkou, stačí deset dvacet minut takového řádění, a je znovu bohužel ucpán,“ konstatuje Ptačinský.

To se stalo i na nedávno opravené propusti pod hlavní tratí z Karlových Varů do Chebu. Voda sem na konci června během bouřky naplavila bahno a větve, odnesla s sebou i část železnice. Vlaky tu zatím jezdí opatrně v obou směrech jen po jedné koleji. „Tohle byla výjimka, trápí nás spíše popadané stromy, a to jak na trati regionální, tak i na trati celostátní z Plzně do Chebu,“ říká Vladimír Omelka, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD. Správce tratí se proto snaží dohodnout s vlastníky lesů podél kolejí na vykácení stromů. Nemůže je k tomu ale přinutit.