Budovy na nádraží Děčín-východ zanikají, muzeum asi nevznikne

Děčín – Železniční muzeum na nádraží Děčín-východ nebude. Ačkoli už vznikla sbírka, kterou mělo vystavovat, České dráhy nechtějí poskytnout prostory – naopak začaly staré budovy na nádraží bourat, památkově chráněnou staniční budovu chtějí prodat. Tvrdí však, že muzejníkům ještě najdou vhodné prostory.

Nádraží Děčín-východ je už dlouho v nemilosti těch, kteří rozhodují o budoucnosti železnice. Kdysi významná stanice po spojení Děčína s Podmokly přišla o pozici nejdůležitějšího děčínského nádraží, když Národní technické muzeum hledalo prostory pro novou železniční expozici, muselo ustoupit starému depu Praha-Masarykovo. Nyní začaly České dráhy bourat část budov – přitom se právě objevil další zájemce o využití východního nádraží. „Snažili jsme se víc než rok. Obešli jsme to svrchu od generálního ředitelství až po správce,“ uvedl strojvedoucí Jan Boček, který by chtěl muzeum vytvořit.

Plánované děčínské železniční muzeum přitom není jen vizí. Boček už sehnal čtyři dieselové lokomotivy, které mají být základem sbírky. Ale vzhledem k tomu, že kromě likvidace nepoužívaných drážních budov mizejí z nádraží i koleje, obává se propagátor muzea, že už nemá šanci na úspěch – tam, kde se vytrhají koleje, se železniční expozice zřizuje jen těžko. Podle mluvčí drah Radky Pistoriusové však není na výběr – sedm budov, které ČD bourají, je v havarijním stavu. Současně však dráhy slibují, že se ještě pro muzeum pokusí najít vhodné prostory.

Jan Stuchlík o nádraží Děčín-východ (zdroj: ČT24)

Klíčovým prostorem východního nádraží však je výstavná staniční budova, kterou státem vlastněný dopravce nadšencům nabídnout nechce. Památkově chráněný objekt by chtěly prodat. „Budova potřebuje silného finančního partnera. Takový zájemce se zatím nenašel,“ řekla mluvčí Pistoriusová. Dráhy slibují, že budovu prodají pouze tomu, kdo ji poté zrekonstruuje.

Nádraží Děčín-východ postavila Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB), která v 70. letech 19. století vybudovala rozlehlou síť tratí od Vídně po Děčín. Dnešní východní nádraží bylo tehdy hlavní děčínskou stanicí (dnešní hlavní nádraží je v tehdy samostatných Podmoklech) a současně pohraniční stanicí, odkud vlaky pokračovaly dále po státní dráze do Drážďan. Postupně však spojení Vídně a Drážďan, které objíždělo Prahu (hlavní trať ÖNWB vedla přes Jihlavu, Kutnou Horu, Nymburk, Mělník a Střekov pouze s odbočkou z Lysé do Prahy) ztratilo jako celek na významu. Její větev na sever od Kolína sice i dnes zůstává významnou nákladní magistrálou, pro osobní dopravu však má pouze druhořadou roli, a zatímco přes bývalé Podmokly jezdí nablýskané vlaky z Vídně či Budapešti do Berlína, do starého děčínského nádraží zajíždějí pouze regionální motoráky.