Oprava D1 v plném proudu: Dělníci zpět u Bíteše, začíná také příprava uzavírky

Divišov/Velká Bíteš – Do další kapitoly tzv. modernizace vstupují hned dva rozkopané úseky dálnice D1. Ve středních Čechách mezi Šternovem a Psáři začínají přípravné práce na víkendovou úplnou uzavírku, řidiči proto musí počítat s větším omezením provozu než obvykle – hlavně ve směru na Prahu. Na Vysočině mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se potom ráno otevřela další kapitola sporu mezi státem a stavebními firmami. Podle ranního dění se zdá, že skončilo období, kdy stavbaři rozkopaný úsek pouze udržují, a opět se naplno vrhli do práce. Ministr dopravy Zdeněk Žák pohrozil, že kdyby práce opět ustaly, bez dalšího varování vypoví smlouvu.

Šternov–Psáře: Příprava na uzavírku začíná, na Prahu jen jedním pruhem

Největší srpnová akce na dálnici D1 začíná. V noci ze soboty na neděli stavbaři strhnou dva mosty, které stojí nad dálnicí mezi Šternovem a Psáři, dálnice proto bude čtrnáct hodin zcela uzavřena a ten, kdo pojede mezi Prahou a Brnem, nabere na objížďkách i čtyřicetiminutové zpoždění. Kvůli přípravným pracím však již dnes řidiči pocítí omezení. Až do sobotního večera zůstane D1 mezi 41. a 48. kilometrem plně průjezdná v jednom jízdním pásu, ve druhém je k dispozici pouze jeden pruh.

Doprava ve směru na Brno je vedena dvěma pruhy, řidiči mohou jezdit jedním ve „svém“ jízdním pásu a také jedním v protisměrném pásu. Na Prahu se jezdí pouze jedním pruhem, který v jízdním pásu zbývá.

Takto zůstane provoz v úseku Šternov–Psáře organizován až do sobotního večera, kdy začne úplná uzavírka. Po jejím skončení v neděli dopoledne se bude s obdobným omezením jezdit ještě až do příští středy.

Objízdná trasa pro osobní dopravu a další vozidla do 12 tun povede ve směru na Brno po silnicích druhé třídy přes Divišov, Vlašim a Tehov. Cesta tak bude asi třikrát delší co do ujeté vzdálenosti i času – zpoždění tak bude asi čtvrthodinové. Ve směru na Prahu povede objízdná trasa jinudy – přes Zbizuby, Uhlířské Janovice a Sázavu. Tato cesta je oproti jízdě po dálnici více než dvakrát delší, zpoždění bude asi čtyřicetiminutové. Ještě delší bude objízdná trasa pro nákladní vozidla nad 12 tun, která budou cestovat výhradně po státních silnicích přes Tábor a Pelhřimov.

  • objízdná trasa (do 12 t) směr Brno: exit 41 Šternov – silnice II/111 – Divišov – silnice II/113 – Vlašim – silnice II/125 – exit 49 Psáře
  • objízdná trasa (do 12 t) směr Praha: exit 49 Psáře – silnice II/124 – Uhlířské Janovice – silnice II/335 – Sázava – silnice II/110 – 34 Ostředek
  • obousměrná objízdná trasa nad 12 t: exit 21 Mirošovice – silnice I/3 – Tábor – silnice I/19 –Pelhřimov – silnice I/34 – exit 90 Humpolec

Lhotka–Velká Bíteš: Hrozba zabrala, práce opět začaly

Když Česká televize v pondělí počítala, kolik je dělníků na úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, došla k číslu osm. Stavební firma OHL ŽS tvrdí, že je dálnice v horším stavu, než předpokládala, a proto chtěla více peněz. Ředitelství silnic a dálnic však navrhlo levnější řešení, ministr dopravy Zdeněk Žák potom stavbařům pohrozil, že pokud ihned nezačnou pracovat, stát vypoví smlouvu. „Pro nás je důležitý komfort řidičů, kteří tam jezdí. Ti se teď stali rukojmími sporu,“ řekl a dal OHL ŽS termín na plné obnovení prací ve čtvrtek.

Situace se opakovala již podruhé, v červnu dokonce ustaly práce úplně, po ministerských hrozbách sice znovu začaly, avšak velmi minimalisticky. „Spíše se tam dělala komedie nebo se dělal cirkus pro veřejnost a ve skutečnosti se nepracovalo,“ poznamenal ministr Žák.

Na dálnici se ale tentokrát od rána skutečně pracuje. „Tentokrát to vypadá tak, že to firma vzala vážně,“ pochválil výsledek ministr. V sedm hodin ráno bylo u Lhotky na 30 dělníků s bagry a frézami a chystali se frézovat odstavný pruh. „Začaly veškeré práce na základě pokynu, který vydalo včera večer Ředitelství silnic a dálnic,“ potvrdil mluvčí OHL ŽS Pavel Kočiš. Technické řešení navržené ŘSD firma teď vyzkouší. „Odbagruje se část krajnice v místě násypu, bude se zkoušet řešení a bude se zkoušet, zda toto řešení má předpokládanou únosnost,“ uvedl mluvčí Kočiš.

Ministr upozornil, že kdyby stát zjistil, že se práce znovu zastavily, smlouvu vypoví. „Jsme dohodnuti s kolegy z ŘSD, že bez nějakého velkého dalšího projednávání přejdou do krizového scénáře,“ řekl.

Jiří Krátký, vedoucí projektu z OHL ŽS:

„Frézujeme asfaltové vrstvy, abychom se dostali na stabilizované vrstvy a níže. Podle stavu, který objevíme, přijmeme opatření, aby splňovala požadavky, které jsou kladeny.“


Mluvčí upozornil, že kdyby první řešení nefungovalo, je možné použít ještě jiný postup. Konečná cena ještě není zřejmá, ředitel ŘSD David Čermák ale má jasno v jednom: „Víme, že ekonomické zastropování zdaleka nedosáhne toho, co bylo předloženo před čtrnácti dny.“ Práce by měly být hotové v termínu, který je ovšem podle ministra Žáka „velmi volný“. Silničáři předpokládají, že stavební firma opravu kvůli zdržení při sporu o vícepráce teď urychlí.

Video Situace na D1 tématem Událostí
video

Situace na D1 tématem Událostí

Omezení pokračují i na dálnici D5

Omezením se řidiči nevyhnou ani na dalších tuzemských dálnicích. Historicky nejdelší opravou právě prochází i plzeňská D5 - pracuje se na sedmi kilometrech mezi Cerhovicemi a Žebrákem směrem do Prahy. A v pondělí začne v opačném pásu rekonstrukce úseku Rokycany-Ejpovice.