Kraj odmítá zrušení středočeské varianty D3. Podal kasační stížnost

Praha - Stížnost proti verdiktu soudu kvůli dálnici D3 podal Středočeský kraj. Brání se v ní proti rozhodnutí Krajského soudu v Praze, který zrušil návrh šedesátikilometrového úseku přes Jesenici, Psáry a Heřmanice. Vyhověl tak žalobě okolních obcí, které si na chystanou trasu stěžovaly. Podle nich je extrémně drahá a místní by obtěžovala hlukem.

Radní Středočeského kraje dnes podle očekávání schválili podání kasační stížnosti proti rozhodnutí krajského soudu. „Jsme přesvědčeni, že všechna naše dosavadní stanoviska ohledně vedení trasy dálnice jsou v souladu s platnou legislativou a navržená trasa je v rámci daných možností tím nejlepším řešením, jak po mnohaletém oddalování usnadnit řidičům cestu do jižních Čech,“ uvedl v dnešní tiskové zprávě Řihák. Podle něj byl koridor vymezen v souladu s právními předpisy.

Zároveň radní odsouhlasili zpracování a projednání návrhu stavební uzávěry pro koridor budoucí dálnice D3 a silnice II/112 v úseku mezi Benešovem a Václavicemi. Dálnice D3 by měla spojit Prahu přes České Budějovice a Tábor s Rakouskem.

Úspěšnou žalobu proti vymezení koridoru dálnice D3 a takzvané Václavické spojky přes Dolní Posázaví a Neveklovsko, která je navržena v územním plánu Středočeského kraje, podaly obce Ješetice, Tisem, Václavice a jeden vlastník rodinného domu. Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části dálnice D3 má vést přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Soud koridor zrušil a výstavbu zakázal.

O západní variantě stát rozhodl loni

Vést dálnici v takzvané západní variantě přes Posázaví se stát rozhodl loni. Podle tehdejšího ministra dopravy Pavla Dobeše by zvolená trasa vedla méně zalidněnými oblastmi. Západní variantu schválilo počátkem loňského roku také ministerstvo životního prostředí, když vydalo pro tuto trasu kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí.

Řada dalších procesů k povolení výstavby ale ještě musí následovat. Kritici západní varianty tvrdí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.