Severočeské silnice voda poničila víc, než se zdálo, ukázal georadar

Ústí nad Labem - V Ústeckém kraji začaly opravy silnic po povodních. Kraj na ně dostal od státu zhruba 100 milionů korun. Speciální měření pomocí georadaru ale odhalilo vnitřní skryté škody, jejichž oprava bude vyžadovat dalších 200 milionů. Kraji přitom na sehnání finančních prostředků nezbývá moc času. Práce musí stihnout do zimy.

Krátce po povodních na silnice v Ústeckém kraji vyjel georadar, který umí zjistit, jaký je stav silnice pod povrchem. Výsledky ukázaly, že kromě skrytých výdutí a vymletí vozovky po povodních jsou silnice navíc stále mokré. „Všechny silnice, které byly pod vodou, jsou až do podložení silnice mokré,“ přiblížila Lenka Holovská ze SÚS Ústeckého kraje. Opravy proto musí být hotové do zimy, hrozilo by pak totiž, že by mohly popraskat. Všechny práce jsou navíc limitovány termínem 15. prosince.

Povodňové škody stále trápí mnoho vyplavených obcí a zdaleka nejde jen o zničené silnice. Třeba v Rudníku na Trutnovsku bojují s rozsáhlými sesuvy půdy a podemletými břehy potoků. Na opravu nejsou peníze. Utržené břehy přitom už třetí měsíc ohrožují majetek a domy místních lidí. Správce potoků, kterým je Povodí Labe, jim však vzkázal, ať si břehy opraví sami a za své. 


Nové vozy pro Správu a údržbu silnic (SÚS) Ústeckého kraje
Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral

Ústečtí silničáři budou na zimu vybaveni multifunkčními stroji

Na zimu už budou mít ústečtí silničáři k dispozici i novou techniku. Správa a údržba silnic (SÚS) Ústeckého kraje totiž dnes získala deset nových vozů v ceně zhruba 60 milionů korun. Dohromady má SÚS kolem 180 vozidel, z toho 130 se používá na zimní údržbu. „Tohle nám velmi pomůže, protože není možné vozy donekonečna opravovat,“ uvedl technický náměstek SÚS Jaroslav Tačner.

Vozy jsou univerzální, na některé je možné nasadit jak sněhovou frézu nebo pluh v zimním období, tak i sekačku travin nebo čistič příkopů na léto, dodal Tačner. Dosavadní vozový park severočeských silničářů byl podle něj zastaralý, některá vozidla pocházejí ještě ze 70. let. Větší počet nových strojů poputuje do okresu Chomutov, Ústí nad Labem a Děčín s ohledem na jejich vyšší polohu. Zbytek půjde do Litoměřic, dodal Tačner.