Rozkopaná D3 u Tábora bez dělníků: Problémy mají „vítězové“ sporu

Tábor – Dálnice D3 sice od konce června vede od Mezna až k Veselí nad Lužnicí, u Tábora ale musí řidiči zpomalit, sjet do jednoho pruhu a pokračovat po rozestavěném úseku, který slouží i jako městský obchvat. Kvůli sporu o nenápadný sjezd, jenž chtějí silničáři zrušit, se teď práce zastavily. Sjezd totiž nelze snadno zrušit, jeho majitelé na něj mají veškerá povolení a nedávno se za ně postavil i soud. Za současné potíže může dávné přehlédnutí úřadů v Táboře, odnesli je však řidiči, silničáři – ale nejvíc právě majitelé motocentra u sporného sjezdu. Ti považují vítězství u soudu jen za jednu z mnoha kapitol zamotaného příběhu – rozhodně ne tu poslední. Tématem se zabývali Reportéři ČT.

Motocentrum s pneuservisem a plynovou čerpací stanicí stojí u Tábora již třináct let, jeho majitelé bratři Bratránkovi mají platné stavební povolení a vše je dávno zkolaudováno jako trvalé stavby – včetně přístupové cesty. Nemělo tomu tak být, projekt dálnice D3 počítal s tím, že půjde pouze o dočasný sjezd – nesplňující parametry pro sjezd z budoucí dálnice – který se při rekonstrukci obchvatu zruší. Stavební úřad, katastr nemovitostí ani další úřady si toho však nevšimly a stavbu povolily natrvalo. O to více majitele motocentra překvapilo, když přišlo ŘSD s tím, že sjezd v rámci dostavby dálnice D3 zruší. Spor skončil u soudu, který uznal platnost kolaudace sjezdu, takže není možné ho přehradit svodidlem.

Škrtnutí sirkou – a je po problému?

I když chybovali úředníci, Bratránkovi ještě před soudním rozhodnutím poznali, že lidé z průtahů neviní je, ale samotné majitele motocentra. Táborské motocentrum totiž v létě téměř zaniklo. Někdo ho zapálil. „Celé to začalo hořet u vrat, hopslo to na střechu. Přehořelo veškeré elektrické vedení, telefonní linky – prostě všechno,“ popsal požár jeden ze dvou provozovatelů motocentra František Bratránek. Podle druhého z bratů Petra Bratránka by v případě, že by motocentrum zcela vyhořelo a statik nařídil jeho demolici, rázem vše skončilo. V tom případě by totiž bylo k nové stavbě nutné nové stavební povolení. „To nám nikdy nikdo nedá – a problém je vyřešený,“ podotkl.

Kdo požár způsobil, vyšetřuje policie, avšak bezvýsledně. „Podezřelí zatím nejsou,“ uvedla policejní mluvčí Štěpánka Uhlířová. Po rozhodnutí soudu majitelé vyhořelého centra očekávají, že to bude ještě horší. „Stavbu zastaví a do médií to vydají, že za to můžeme my. To už udělali mockrát,“ prohlásil Petr Bratránek.

Konzervace stavby ve jménu veřejných peněz

Řešení pro silničáře není složité – upravit projekt tak, aby nadále bylo možné z dálnice k motocentru sjet. Podle soudu by také mohlo být alternativou odškodnění pro majitele. Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková ale oznámila, že se raději proti rozsudku odvolají – čímž se možná řešení, které umožní dokončit dálnici D3 u Tábora, ještě oddálí. Zatím nechalo ŘSD rozkopanou dálnici zakonzervovat. „Vyčerpáme všechny možné prostředky, abychom pracovali s péčí řádného hospodáře – staráme se o peníze daňových poplatníků, nikoli o soukromé peníze,“ zdůvodnila nákladné zakonzervování stavby Vápeníková.

Dokud spor neskončí, ŘSD nebude pokračovat v opravě táborského obchvatu. Ten sice již měl čtyři pruhy, nesplňoval však parametry dálnice. Je proto třeba dosadit bezpečnostní prvky, doplnit sítě a postavit novou kanalizaci. Přerušení prací přišlo v době, kdy je jeden jízdní pás bez povrchu. Zatím se tedy bude se jezdit obousměrně v jednom jízdním pásu, v každém směru pouze jedním pruhem a maximální rychlost zůstane místo 130 km/h na 80, místy pouze 60 km/h.