Přetahovanou o vlaky Česká Třebová vyhrála, od prosince jich bude mít více

Česká Třebová – Expresy Praha–Brno i soukromé Regiojety budou od příštího roku zastavovat v České Třebové. Patnáctitisícové město tak uspělo ve svém dlouholetém boji s dopravci a ministerstvem dopravy o zastavování co největšího počtu spojů. Městem, jehož radnice poukazovala především na velkou spádovost, budou od příštího roku projíždět pouze Pendolina a Leo Expressy.

Všechny expresy (kromě D1 Expresů) a vlaky Eurocity, které jezdí každou hodinu mezi Prahou a Brnem, zastavují v Pardubicích, k tomu vždy jeden ze dvou staví v Kolíně a ten druhý v České Třebové. Od příštího roku se to změní, v malém městě, které leží u mohutného nákladového nádraží a oddělují se zde hlavní trati z Prahy na Brno a na Ostravu, budou zastavovat všechny vlaky Praha–Brno.

Česká Třebová bývala v 90. letech takřka povinnou zastávkou všech vlaků, projížděl ji pouze známý Manažer. Postupně ale přibývalo spojů, které stavěly v Pardubicích a potom až v Olomouci nebo Brně. Kromě Pendolin to byly i některé vlaky Praha–Brno, což však Třebovským vadilo. Starosta Jaroslav Zedník v posledních šesti letech usiloval o obnovení zastávek co největšího počtu vlaků. „To není záležitost České Třebové, ale je to záležitost tohoto regionu, který má 150 tisíc obyvatel, kteří tuto stanici v České Třebové využívají,“ poukázal. Že by tři vlaky za hodinu na Prahu, jeden za hodinu na Brno a nejméně jeden na Olomouc stačil, radnice razantně popírala s tím, že klasickým rychlíkem trvá cesta příliš dlouho. Tlak města a Pardubického kraje zesílil po předloňském otevření autobusového terminálu u nádraží. Nakonec zastavování prosadil nový generální ředitel ČD Dalibor Zelený, který je současně třebovským radním. Zastávky brněnských vlaků v Třebové již jsou v konečné verzi návrhů nových jízdních řádů.

Kromě expresů Praha–Brno začnou v České Třebové zastavovat také další spoje na trase Praha–Ostrava. Přidat zastavení se rozhodl soukromý dopravce Regiojet. Jeho vlaky budou nově zastavovat na stejných místech jako konkurenční expresy ČD – kromě Třebové to bude také Zábřeh na Moravě. Letos přitom všechny stanice mezi Pardubicemi a Olomoucí projíždějí.

Počet dálkových vlaků z České Třebové denně – letos:

  • do Prahy: 43 až 44 (některé jedou jen ve vybrané dny)
  • do Brna: 17
  • do Olomouce: 25 až 26
Počet dálkových vlaků z České Třebové denně – napřesrok:
  • do Prahy: až 59
  • do Brna: 22
  • do Olomouce: až 35