Auto skončilo ve sloupu billboardu. Na místě stál nelegálně

Brno – V Kníničské ulici na západě Brna ráno havarovalo osobní auto. Na pohled obvyklá událost opět upozornila na nebezpečný jev českých silnic – vůz totiž po střetu s jiným autem vylétl ze silnice a narazil do nelegálního billboardu. Silnice jsou velkoplošnými reklamami obklopeny, řada z nich je ale pro řidiče nebezpečná, umístění reklam je dokonce každoročně příčinou několika smrtelných nehod.

Nehoda v Kníničské ulici začala tak jako stovky dalších – z vedlejší ulice vjel řidič na hlavní, asi se nerozhlédl a srazil se s autem, které mělo přednost. Jedno z aut potom vylétlo ze silnice, kde ho však tvrdě zastavil billboard. Řidič neutrpěl zranění, jeho auto však zůstalo nepojízdné, odvezla ho odtahová firma.

Policie po nehodě odmítla první informace, že stál billboard u silnice načerno, zdůraznila však, že ho stavební úřad povolil navzdory jejímu nesouhlasu. Jak ale ČT zjistila, billboard sice stojí na soukromém pozemku, majitel pro něj ale potřebná povolení nemá. K černé stavbě se dnes odmítl vyjádřit. 

Kdyby billboard na místě nebyl, byly by – nakonec vcelku mírné – následky „ťukance“ ještě menší. Nebezpečně umístěná velkoplošná reklama ovšem není pouze problém Kníničské ulice, nebezpečných je zhruba 95 procent billboardů postavených u silnic v Brně, o mnoho lepší to není ani ve zbytku republiky. Řidiči do reklam mohou narazit, nebo se jim věnují více než provozu kolem sebe. Každoročně takto umírá na deset lidí. „Billboardy zhoršují výhled řidičům, jejich technické parametry jsou často nevyhovující, hyzdí krajinu i města,“ zdůraznil policejní mluvčí Jindřich Rybka. Na jaře oznámila brněnská dopravní policie, že začne z výpadovek – jako je právě Kníničská – odstraňovat nelegálně vylepené billboardy, kterých je u brněnských silnic většina. Jako první však přišla na řadu Hradecká ulice.

Mnoho billboardů u brněnských silnic je nelegálních proto, že mají propadlé povolení. Jejich majitelé sice získali povolení pro instalaci reklamních ploch, to ale platí jen tři roky. Podle Romana Póče z brněnského dopravního inspektorátu po vypršení této lhůty již vlastníci o nové povolení nežádají, současně však reklamy dále vystavují.

Podle loňské novely silničního zákona budou v příštích letech muset mizet billboardy ve velkém – týká se to ale pouze dálnic a státních silnic, které by měly být bez reklam po roce 2017.