Cesta ke ztišení Spořilovské povede přes nový most a po speciálním asfaltu

Praha – Tichý asfalt a protihlukové stěny a především odklonění kamionů na jinou trasu a zvláštní pravidlo pro jejich provoz mají odlehčit pražskému spořilovskému sídlišti, jehož obyvatelé si od otevření jihozápadní části Pražského okruhu stěžují na zvýšený hluk. Sérii opatření, jejíž příprava ale potrvá několik let, představil zastupitelům Prahy 4 ředitel Technické správy komunikací (TSK) Ladislav Pivec.

Od otevření jihozápadní části Pražského okruhu v roce 2010 nesmí nákladní auta jezdit po Jižní spojce mezi křižovatkou s magistrálou a Barrandovským mostem a místo toho musí přejíždět na okruh. Projíždějí proto i po Spořilovské ulici, která tím významně zhlučněla, čímž se znelíbila obyvatelům blízkých domů. TSK letos začala připravovat opatření, která by měla dopravu zase ztišit.

Již od léta se nad Jižní spojkou staví most, který by měl ze Spořilovské podstatnou část nákladní dopravy odvést – nahradí starou rampu, po které se najíždělo ze spojky na ulici 5. května (magistrálu), která měla příliš nízkou nosnost. Druhým opatřením, které nastane s přesměrováním kamionů na novou křižovatku, bude stanovení minimální vzdálenosti mezi nákladními vozidly. TSK podle ředitele Pivce zvažuje povinnou vzdálenost buď 30, nebo 50 metrů.

Na přesměrování kamionů ve směru od Jižní spojky mají navázat ještě dva další kroky. Brzy by již mohla začít stavba protihlukových stěn a valu kolem Spořilova buď u ulice 5. května a Jižní spojky, nebo podél Jižní spojky mezi ulicemi Sliačská a Spořilovská. V severní části Spořilovské potom má stát mobilní protihluková stěna. „Je to chystáno a snažíme se vysoutěžit zhotovitele,“ řekl Ladislav Pivec. Nakonec silniční správa položí tzv. tichý asfalt na Spořilovské a Senohrabské ulici.

Ředitel TSK Ladislav Pivec:

„Než bude dostavěn Pražský okruh mezi D1 a Běchovicemi, můžeme nabídnout jen dílčí a dočasná řešení.“


Plány TSK ovšem Praze 4 příliš nevyhovují, mnoho zastupitelů je považuje za nedostatečné. Místostarostovi Jiřímu Bodenlosovi (ČSSD) chybí protihluková stěna v severní části Spořilovské po pravé straně ve směru od D1 k Jižní spojce, Petru Štěpánkovi (SZ) se zase nelíbí myšlenka na přesměrování kamionů – při cestě přes křižovatku s magistrálou ujedou dvojnásobnou vzdálenost než po Spořilovské, poukázal.

Spořilovská ulice patří k velmi zatíženým tahům, denně po ní projede na 50 tisíc automobilů, téměř pětina z nich jsou kamiony. V noci potom projíždí celkem 9 tisíc aut, z toho asi 1 700 kamionů. Nespokojení obyvatelé proti provozu na Spořilovské několikrát protestovali, návrhy TSK kritizovali a dali by přednost tomu, kdyby kamiony z Jižní spojky vůbec nesjížděly.