Tratě, které spláchla velká voda, zůstanou bez vlaků i příští rok

Lovosice/Liberec/Kolín – Tři železniční trati jsou už čtvrt roku mimo provoz – v červnu přišly kvůli záplavám a sesuvům o železniční spodek. Letos se po nich nikdo nesveze, o mnoho lepší to nebude ani napřesrok. Počátkem příštího roku by mohla začít oprava jedné trati, další dvě ale počkají mnohem déle. Nejhůře je na tom dráha, již poničil stejný sesuv jako rozestavěnou dálnici D8.

Červnová velká voda sice postihla množství tratí, na většinu z nich se však mohly vrátit vlaky vzápětí po opadnutí vody, popř. po rychlé opravě. Tři trati regionálního i nadregionálního významu jsou však mimo provoz dodnes. Nejezdí se mezi Radimí a Kouřimí na Kolínsku (trať 012 Pečky–Kouřim), mezi Křižany a Jablonným v Podještědí na Liberecku (trať 086 Liberec – Česká Lípa) a mezi Lovosicemi a Radejčínem na Litoměřicku (trať 097 Lovosice–Teplice).

Správa železniční dopravní cesty nepočítá s tím, že by některou z poničených tratí zrušila – jako se to stalo třeba po záplavách v roce 2009 s tratí z Valašského Meziříčí do Nového Jičína. „Jsme železničáři a naším zájmem je, aby se trati provozovaly. Například v úseku Kouřim–Pečky máme od krajského úřadu garanci, že tam bude doprava objednána,“ ubezpečil mluvčí železniční správy Jakub Ptačinský.

Poškození trati Pečky–Kouřim
Poškození trati Pečky–Kouřim

Právě u Kouřimi by mohly vlaky začít jezdit nejdříve. „Připravuje se projektová dokumentace na vypsání výběrového řízení, měla by být hotova během týdne nebo čtrnácti dnů. Do konce roku by mělo být vysoutěženo s tím, že samotné práce by potom měly být otázkou dvou měsíců,“ nastínil Jakub Ptačinský. Později se začne jezdit i mezi Libercem a Českou Lípou – na jediné poškozené trati, kde je i rychlíková doprava. Žádný termín zatím železničáři nemají, alespoň však už vědí, co se na místě vlastně stalo a co bude třeba napravit. „Geologové přišli na to, že v hloubce zhruba pět metrů pod tělesem, kde došlo k sesuvům, došlo k posuvu desek vlivem spodní vody,“ přiblížil Jakub Ptačinský. Nejvzdálenější je vyhlídka na opravu dráhy u Lovosic. Zničil ji stejný sesuv jako část dálnice D8 a geologové budou oblast ještě několik měsíců zkoumat. „Zatím není ani nástin řešení, geologové jsou v polovině práce,“ podotkl mluvčí.

Celkově bude náprava povodňových škod na tratích na Kolínsku a Liberecku stát 830 až 850 milionů korun. Kolik bude stát přestavba trati na Litoměřicku, ještě železničáři netuší.