Šest let příprav a tři miliony korun v koši: Kraj zrušil Karlovarskou kartu

Karlovy Vary – Cestovat s čipovou kartou, která by fungovala jako elektronická peněženka v regionálních autobusech a vlacích, lidé v Karlovarském kraji nebudou. Kraj sice měl na zavedení Karlovarské karty přislíbenou evropskou dotaci 80 milionů korun, ale peníze nevyužije. Projekt – a spolu s ním již investované tři miliony a šest let práce – pohřbilo příliš dlouhé výběrové řízení. Šance na jednodušší odbavení v krajských autobusech však ještě je, mohli by se o ně zasloužit samotní dopravci.

Některé kraje takovou kartu již mají – lidé jí mohou platit jízdné, když po regionu cestují vlakem nebo autobusem. Karlovarský kraj však svoji kartu mít nebude, i když do přípravy jejího zavedení již dal tři miliony a měl přislíbeno dalších 80. Úředníci připravovali Karlovarskou kartu šest let, krajská rada se rozhodla smést ji ze stolu, když se začalo příliš protahovat výběrové řízení na firmu, která by projekt uskutečnila. Účastníci se odvolávali, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vedl s krajem dvě řízení, až nakonec propadl totiž termín stanovený pro čerpání evropských peněz. „Termín byl v letošním létě. Úřad Regionální rady ho neprodloužil. My bychom potřebovali ještě rok a půl pro realizaci, což se ukazuje jako nemožné,“ uvedl náměstek karlovarského hejtmana a současně předseda Regionální rady Severozápad Petr Navrátil (ČSSD).

Výsledek je zklamáním nejenom pro obyvatele kraje, kterým mohla karta významně zjednodušit cestování, ale také pro dopravce. Ti vesměs čekali na zavedení nového odbavovacího systému, než aby si pořídili vlastní nový. Ten přitom stárne, některé autobusy mají přístroje staré již šestnáct let, dosluhují a jsou nákladné na provoz. „Jsme nuceni neustále provádět softwarové úpravy a různé upgrady, který si musí dopravce platit sám. Ročně je to v řádu statisíců,“ poukázal ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan.

Protože teď – po zrušení krajského projektu – nastane u autobusových firem velká obnova, je možné, že nějaká forma společného odbavení přece jenom vznikne. „Budeme iniciovat jednání s ostatními dopravci na tom, že bychom přeci jenom své systémy sesynchronizovali,“ uvedl Jan Kopál, mluvčí magistrátu Karlových Varů, jejichž dopravní podnik je jedním z největších autobusových dopravců v regionu. Jednání svolají zástupci dopravních společností zřejmě už na podzim.