Parní jízda oslavila výročí severočeské muzeální železnice

Zubrnice (Ústecko) – Jízda parní lokomotivy připomněla 20 let od vzniku spolku Zubrnické museální železnice, kterému se jako prvnímu v Česku podařilo obnovit kdysi zrušenou trať, na které dnes vozí turisty výletními vlaky. Trať patří mezi několik tratí výlučně s muzejním provozem a od roku 2008 muzejníkům také náleží.

Sdružení Zubrnická museální železnice poprvé vypravilo výletní vlak z Velkého Března do Zubrnic – torza někdejší dráhy do Úštěku zrušené již v roce 1978 – již brzy po svém vzniku v roce 1993. Kvůli špatnému stavu kolejí však koncem roku muzejní provoz ustal a začala velká oprava trati, na kterou se vlaky znovu vrátily až v roce 2010. Tehdy již také obnovená trať nepatřila státu, ale přímo ZMŽ. „Dokázali jsme to i přes ty překážky, byrokracii,“ naznačil zákládající člen spolku Radek Kubala.

Na oslavu dvaceti let od – tehdy jen dočasného – obnovení trati do Zubrnic, tří let od zahájení trvalého muzejního provozu a také k ukončení měsíční výluky při opravě trati uspořádali její provozovatelé parní jízdy. Místo obvyklého historického motoráku z 50. let minulého století se tak na zubrnické trati objevila původně průmyslová parní lokomotiva z roku 1947.

Na slavnosti na zubrnickém nádraží potom mohli cestující, kteří parním vlakem přijeli, přemítat, zda místní trať bude v provozu i za dalších dvacet let. Vypravení každého vlaku je pouze záležitostí zubrnického spolku a jeho cestujících, kraj ani obce na provoz nepřispívají. „Bohužel zatím jezdíme na vlastní náklady. Proto vlaků nejezdí tolik, jak by si veřejnost přála,“ podotkl Martin Kašpar ze Zubrnické museální železnice. Výletní vlaky tak jezdí pouze o prázdninových víkendech a ve vybrané víkendy na jaře a na podzim. Víkend parních jízd ještě neskončil, vlak se zelenou lokomotivou pojede i v neděli.