Další železniční dopravce je tady, zkusí štěstí v příměstské dopravě u Prahy

Praha – Na koleje se vydává další nový dopravce. Ačkoli bude stejně jako RegioJet a Leo Express jezdit bez veřejné objednávky – a tedy i bez dorovnávání ztráty – pokusí se společnost Arriva vlaky uspět v regionální dopravě mezi Kralupy nad Vltavou a Prahou. Do cesty se však společnosti staví kromě nevýhodného tarifu, který na rozdíl od konkurence neuznává jízdenky Pražské integrované dopravy, také výluky u bubenečského nádraží. Arriva vlaky slavnostně zahájí svůj provoz jízdou z Kralup v 11:10.

Start provozu společnosti Arriva vlaky na české železnici byl zdlouhavý a nakonec je také skromnější, než dopravce původně předpokládal. Někdejší úvahy o provozu spěšných vlaků do Českého Krumlova již hodila Arriva za hlavu, nebude však jezdit ani v celé trase Kralupy nad Vltavou – Praha – Benešov u Prahy, kterou má „od data vyhlášení“ rezervovanou v jízdním řádu. Nakonec vypraví osm párů spojů, které budou jezdit z Kralup do Prahy-Masarykova nádraží a zpět, a to pouze v pracovní dny. Cestující mohou očekávat revitalizovanou motorovou jednotku vyrobenou v 80. letech v Německu.

Arriva vlaky vyjíždí na koleje poprvé, stopu za sebou však už zanechala

Arriva vlaky je dceřinnou společností koncernu Arriva ČR, která patří do nadnárodní skupiny Arriva, již od roku 2010 vlastní Deutsche Bahn. Zatím sice vlaky železniční divize české Arrivy nikde nejezdí, firma za sebou však už má několik projektů. Podílela se s pobočkami někdejší německé Arrivy na přípravě provozu přeshraničních vlaků z Liberce do Žitavy a Rybniště a neúspěšně se zúčastnila soutěže na provoz motorových rychlíků Ostrava–Opava–Olomouc. Arriva také prostřednictvím jiné pobočky, kterou nedávno koupila, provozuje dopravu na Železnici Desná na Šumpersku.


Arriva, za kterou stojí německý státní gigant Deutsche Bahn, se pokouší zaujmout pozici mezi dvěma produkty Pražské integrované dopravy – zatímco osobní vlaky S4 zastavují na všech zastávkách mezi Kralupami a Prahou a rychlíky R4 naopak všechny zastávky projíždějí a zastavují v Kralupech a potom až v Holešovicích, vlaky Arrivy budou na trase zastavovat, ale pouze v Libčicích, Řeži a Praze-Bubenči. Obslouží tak druhé největší město na trati a řežský výzkumný ústav, naopak se nezdrží zastávkou v Roztokách, kam zajíždí ještě jedna konkurenční linka. Arriva ovšem na rozdíl od ostatních linek Kralupy–Praha nebude v plném uznávat pražské tramvajenky, resp. jízdenky PID. „Drtivá většina lidí jezdících v okolí Prahy má opencard, to je veliký handicap,“ připustil ředitel vlaků Arrivy Jaroslav Richter, který však na opencard alespoň poskytne slevu. Cestující si tak vždy budou muset koupit jízdenku, za cestu z Kralup až na Masarykovo nádraží zaplatí 34 korun, se slevou opencard 25 korun, za kolo se připlácí 20 korun. Dopravce nabídne také týdenní jízdenky.

Své nevýhody, mezi které patří kromě provozu mimo rámec integrované dopravy také starší vozidlo, které není na rozdíl od City elefantů i starších „pantografů“ PID nízkopodlažní, chce Arriva kompenzovat dodatečnými službami. Jako první v Česku bude v regionálním vlaku nabízet občerstvení, průvodčí budou prodávat také jízdenky na městskou hromadnou dopravu, noviny a vlaky nabídnou také bezdrátové připojení k internetu.

Jednotka řady 845

Dvoudílná motorová jednotka, kterou bude Arriva vozit cestující z Kralup do Prahy, patřila původně mateřským DB, v Německu jezdila jako řada 628.2. Motoráky typu 628 vznikaly jako větší a pohodlnější náhrada známých kolejových autobusů Uerdingen, DB odebraly celkem čtyři série, dvě novější lze odlišit od předchůdců na první pohled podle jiného šípovitého čela s jednodílným oknem. Nejstarší motoráky vznikly již v polovině 70. let, poslední dvě série, které byly nakonec nejpočetnější, přicházely až koncem 80. a v 90. letech. Tyto vlaky jsou na neelektrizovaných německých tratích stále občas k vidění, ačkoli je v posledních letech střídají novější nízkopodlažní vozidla.


Hned při rozjezdu se musí Arriva vlaky vyrovnat s výlukou v Praze mezi Bubenčí a Holešovicemi, kde se modernizuje trať. Je kvůli ní omezen provoz linky PID S41 (Roztoky u Prahy – Praha-Libeň), na které jezdí pouze každý druhý spoj. Ostatní spoje, které po rozkopaném úseku projíždějí, mohou být zpožděné.