Znojmo - Znojemská radnice se rozhodla pro radikální krok. Vyšla vstříc patriotům a turistům, kteří snili o zpřístupnění tajemných podzemních chodeb. Místo poklidné procházky širokými a pohodlnými chodbami se dostanou na krkolomnou cestu s úzkými chodbičkami, vodou a blátem.
Znojmo otevírá adrenalinové podzemní trasy, návštěvníci se budou plazit
Část podzemí již zpřístupněná byla, šlo ovšem o široké chodby. Znojmo k 1. říjnu otevírá ale zbrusu nové, dlouho očekávané a v České republice zcela unikátní adrenalinové trasy. Místo poklidné procházky širokými pohodlnými chodbami se návštěvníkům otevře místy vskutku krkolomná cesta.
„Rozhodli jsme se zpřístupnit tři nové trasy, odstupňované podle náročnosti. U nejnáročnější trasy se návštěvníci musí připravit i na plazení, při návštěvě se určitě zapotí,“ řekl Dušan Varga, ředitel Znojemské besedy. Podle Vargy musí návštěvníci počítat s tím, že se zašpiní, ačkoliv jsou pro ně připraveny ochranné pomůcky jako přilba, ochranný plášť a holínky. „Před vstupem si návštěvník musí v rámu prostorové připravenosti vyzkoušet, jestli zvládne jednotlivé trasy. Pokud zvládne prolézt nejužším místem, pustíme ho tam,“ dodal Varga.
Cena je odstupňovaná dle náročnosti trasy:
- základní 110 korun
- náročnější 120 korun
- nejtěžší 200 korun
Znojemské podzemí má 4 patra a 27 kilometrů
Znojemské podzemí patří k unikátním historickým památkám. Systém podzemních chodeb a sklepů je dlouhý téměř 27 km a má až 4 patra. Začalo se budovat pravděpodobně na přelomu 14. a 15. století. Je pozoruhodné, že v žádném archivu či v městské kronice nejsou dochovány plány chodeb. Je to možno vysvětlit tím, že město svůj systém střežilo a plán chodeb byl znám jen velmi úzkému okruhu osob. Předpokladu o využívání chodeb pro obranu města v dobách války nasvědčuje i jejich mimořádně spletitý a nepřehledný systém, jak v horizontálním, tak i vertikálním směru.
Postupným zanášením podzemních prostor po 2. světové válce, zejména v souvislosti s odklizením ruin po bombardování, došlo k narušení odvodňovacího systému podzemních vod. Jejich působení se projevilo v počátku 60. let, kdy došlo na mnoha místech k havarijnímu stavu městské zástavby a komunikací. Proto bylo započato se systematickým průzkumem a rozsáhlou sanací. Výstavba obchodního střediska porušila využívanou část chodeb a některé byly i zrušeny. Podobně bylo množství chodeb zazděno nebo zasypáno.