Modernizace trati Hradec–Pardubice–Chrudim začne na jaře, ale půjde ztuha

Pardubice – Správa železniční dopravní cesty končí přípravy na modernizaci železniční trati z Hradce Králové do Pardubic a dále do Chrudimi. Stavba první etapy mezi Opatovicemi nad Labem a Stéblovou začne příští březen, potrvá rok a půl. Celá trať by měla dostat novou – rychlejší – tvář do roku 2020. Po postupných redukcích původních plánů však tato tvář nebude tak moderní a rychlá, jak by cestující nejspíš čekali.

Mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a Chrudimí vede dnes jednokolejná trať, která dává vzpomenout na druhou polovinu 19. století, kdy vznikala. Dosud nejzásadnější změnou byla elektrizace spojnice obou krajských měst a modernizace zabezpečení. Stále ale má trať pouze jednu kolej. Chrudimská větev je na tom ještě hůře, je to klasická neelektrizovaná jednokolejka a v posledních letech už na ní ani nejezdí větší vlaky než regionovy – jako na zapadlé lokálce.

SŽDC chce příští rok začít trať modernizovat. Pro první etapu Opatovice nad Labem – Stéblová shání stavební povolení a připravuje výběrové řízení na dodavatele. Při rekonstrukci vznikne druhá traťová kolej, rychlost vzroste až na 160 km/h. Vedení Pardubického kraje je přesto zklamáno – kvůli vyškrtnutí opatovického nádraží z první fáze modernizace. „SŽDC poskytlo kraji potřebné informace týkající se navrhované redukce, která řeší vyjmutí železniční stanice Opatovice nad Labem z první stavby, a ujistilo Pardubický kraj, že další příprava navazujících úseků je v plánu investiční přípravy SŽDC a bude plynule navazovat na první stavbu,“ zdůraznil však mluvčí železniční správy Jakub Ptačinský. První etapa bude hotová do října 2015. SŽDC zatím bude připravovat další části modernizace trati, které však ještě nemají ani studii proveditelnosti. Podle mluvčího Ptačinského lze uvažovat o stavbě v letech 2017 až 2020.

Pardubické hejtmanství přesto má s modernizací jedné z nejvýznamnějších tratí v regionu problém, úplně z ní totiž vypadla například příliš drahá medlešická spojka, která by vlakům umožnila jezdit přímo z pardubického hlavního nádraží na Chrudim bez zajížďky přes Rosice. „Něco jiného je opravovat trať, něco jiného budovat novou kolej. Musí to být ekonomicky přínosné,“ upozornil druhý mluvčí SŽDC Jan Tesař. To však vedení kraje odmítá. „Jsem přesvědčen, že Medlešická spojka je nezbytná součást celého projektu. Jinak by investice ztrácela na významu,“ řekl radní pro dopravu Jaromír Dušek (SPOZ). Trať na Chrudim navíc nakonec asi ani nebude elektrizovaná – protože prochází těsně před prahem ranveje pardubického letiště, postavily se proti armáda i Úřad pro civilní letectví, podle kterých by dráty vadily leteckému provozu.