Klimakomora zjistí, při jaké teplotě se řidiči cítí nejlépe

Brno – Řídí se lépe v chladu, nebo v horku? Jaký vliv má teplota v autě na rychlost reakcí řidiče? Jaká je vůbec ideální teplota pro jízdu autem? Na tyto otázky chtějí odpovědět vědci z VUT v Brně. Podle nich tepelná pohoda může posílit schopnost řízení, a snížit tak počet dopravních nehod. Efektivní klimatizace také uspoří energii.

Na Vysokém učení technickém v Brně dnes otevřeli novou klimatickou komoru. „Budeme v ní provádět klimatická testování. Do komory se vejdou auta, kabiny nákladních vozů i kokpity letadel. Umí i napodobit sluneční záření, a to z různých výšek i podnebných pásem. Komora tak simuluje velmi rozdílné klimatické podmínky,“ řekl vedoucí výzkumu Miroslav Jícha. Univerzitní výzkum na VUT chce nastavit tepelné podmínky tak, aby řidičům i pasažérům zajistily co největší komfort.

V tom jim pomáhá i umělý figurant, tzv. tepelný manekýn Newton, za 4,5 milionu korun. Ten umí simulovat chování lidského těla, vědci tak budou moct zkoumat, jak na člověka teplo v autě působí. „Na něm poznáme, jak se člověk cítí,“ dodal Jícha. Vědci chtějí zjistit, při jaké teplotě v autě funguje mozek nejlépe – a tedy kdy je schopný nejrychleji reagovat. „Základem účinné klimatizace je, aby měl řidič při jízdě pohodlí a nebyl unavený – tím se omezí riziko nehody,“ vysvětlil Jícha.

Miroslav Jícha hovoří o vlivu tepla na řidiče a Jan Fišer o měření (zdroj: ČT24)

Účinná klimatizace zajistí pohodlí a ušetří energii

Provoz komory je sice drahý, ale podle vědců vyjde mnohem levněji, než kdyby výrobci museli auto vozit po celém světě a zkoumat v různých prostředích. Takhle mohou celý výzkum provést na jediném místě. „Automobil se umístí do komory, nastaví se čidla, teplota, vlhkost a sluneční záření. Potom probíhá měření. Můžeme simulovat extrémní teploty,“ popsal práci odborníků člen výzkumného týmu Jan Fišer.

  • V komoře se dá nastavit jakákoli teplota nebo intenzita slunečního záření zdroj: ČT Brno
  • Testované auto v klimatické komoře zdroj: ČT Brno

„Poté vyhodnocujeme, jak se řidič cítí. Díky poznatkům výzkumu se také sníží náklady na energii pro klimatizaci. Ta v létě i v zimě spotřebuje ze všech zařízení v autě nejvíc energie, měla by proto fungovat úsporně,“ řekl Fišer.

Brněnská klimakomora je jediná v celé republice

O spolupráci s brněnskými vědci projevilo zájem přes padesát nadnárodních firem a další rychle přibývají, o cenná data pro výrobu klimatizačních systémů mají zájem. Podobně vybavené výzkumné pracoviště už navíc jinde v republice není. Klimatickou komoru spolu s umělým figurantem Newtonem vědci zařídili ve výzkumném centru pro nové technologie. To vzniklo jako projekt Fakulty strojního inženýrství. Jeho cílem je zefektivnit spolupráci vědecké a komerční sféry, aplikovat poznatky do praxe a také vytvořit prostor pro uplatnění mladých vědců.