Rozjela se: První nové kabinky se vydaly z Pece na Růžovou horu

Pec pod Sněžkou (Trutnovsko) – Nová lanovka z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu se rozjela. Zatím se zkušebně na trať vydalo několik prázdných kabinek, začalo tak oživování dráhy a její zkoušky. Navazující úsek z Růžové hory na Sněžku bude ke zkouškám přistaven na přelomu října a listopadu, zatím na něm dělníci pokládají lano. Potom proběhnou zátěžové zkoušky, ukáže se také, jak se nová technika vypořádá s krkonošskou zimou. Kdy se lanovkou svezou první cestující, město, jemuž lanovka patří, ještě nestanovilo, oficiální termín je v březnu.

Oživit úsek lanovky na Růžovou horu přijeli do Pece pod Sněžkou technici italského Leitneru, který kabinkovou lanovou dráhu dodal. Na trasu, kde se před třinácti měsíci vozili poslední cestující historickou dvousedačkou, už poslali první kabinky. Kromě stavby dolního úseku lanovky na Sněžku se blíží ke konci i výstavba nové stanice v Peci pod Sněžkou, která bude oproti té původní níže. „Pokládají se obklady a dlažby, dokončují se elektroinstalace,“ řekl starosta Alan Tomášek (ODS).

Již koncem měsíce by mohl začít zkušební provoz i na horním úseku z Růžové hory na Sněžku. Ten zatím dostává lana. Kromě jízd prázdných kabinek bude třeba provést zátěžové testy. „Do všech kabinek se dá předepsaná zátěž a bude se zkoušet provoz s plnou zátěží,“ nastínil hlavní manažer stavby Daniel Slovák. Příroda sama potom zajistí možná nejdůležitější zkoušku – mrazem.

Jak dlouho potrvá zkušební provoz a kdy by se mohli na Sněžku svézt první cestující, starosta nechtěl předjímat. „Termín dokončení máme v březnu. Samozřejmě se budeme snažit, aby lanovka jezdila co nejdříve. Zatím všechno běží dobře,“ podotkl Alan Tomášek.

Nová dolní stanice lanovky na Sněžku
Zdroj: ČTK
Autor: David Taneček

Nově se na Sněžku bude jezdit čtyřmístnými kabinkami. Lanovka typu Leitner GD4 nahradí více než po půl století provozu původní sedačkovou lanovku typu VonRoll VR-101, kterou licenčně postavila Transporta Chrudim. Oproti ní bude nová lanovka delší o úsek k nové dolní stanici a také rychlejší. Vzhledem k tomu a dvojnásobné kapacitě kabinek ale budou také mnohem větší (asi čtvrtkilometrové) rozestupy mezi jednotlivými kabinkami – podmínkou stavby nové lanovky totiž bylo, že se nezvýší její přepravní kapacita. Přesto by nová lanovka měla za rok přepravit podstatně více lidí než její předchůdkyně. Ta byla velmi háklivá na větrné počasí, horní úsek tak byl mimo provoz asi 150 dní v roce – tedy skoro každý druhý den (vždy zhruba měsíc totiž lanovka vůbec nejezdila kvůli údržbě). Nová lanovka vydrží větší vítr, jezdit by tak mohla až o 40 dnů v roce více.

Lanovka VR-101
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší