Lodní dopravci na Vltavě přišli kvůli povodním o polovinu zisku

Jižní Čechy - Provozovatelé lodní dopravy na Vltavě a Orlíku si stěžují na velmi špatnou sezonu. Kvůli povodním prý přišli až o polovinu klientů. Hledají nové možnosti, jak zaujmout turisty. Projekt splavnění Vltavy ale špatná sezona neovlivní, vodní cesta do Týna nad Vltavou by měla být hotová za dva roky.

Na trase z Českých Budějovic na Hněvkovickou přehradu přišli provozovatelé asi o polovinu zákazníků. Zákaz splouvání tu platil až do 15. srpna. Lodě tak mohly plout pouze z Hluboké nad Vltavou do Purkarce, tedy asi jen polovinu splavněného úseku.

„Třicátého května jsme byli plni očekávání, jednatřicátého to přišlo. Lodě nám uvízly v přístavu v Českém Vrbném, některé jsou tam uvězněny dodnes, protože se neobrátíme na obratišti, které je zaneseno,“ říká Štěpán Machart z Českobudějovické plavební. Plavební komorou v Českém Vrbném proplulo v loňském roce téměř tisíc lodí, letos to bylo jen něco málo přes dvě stě padesát. 

Na Orlické přehradě byla sezona nejhorší za posledních pět let. Může za to kromě povodní i špatná kvalita vody. „Cestujících je tady asi 30 procent, podepsalo se na tom převážně počasí,“ konstatuje Jindřich Hospaska, ředitel Lodní dopravy Quarter.

Hlavní ztráty v letošním roce způsobilo skutečně počasí a povodně, ceny jízdenek se příliš neměnily. Provozovatelé ale přiznávají, že jim ubývá klientela i v místech, která povodněmi zasažena nebyla.

Projekt splouvání Vltavy špatná sezona neovlivní. I když se dostal do problémů, pokračuje dál. Provozovatelé lodní dopravy to vítají, věří, že prodloužení trasy přiláká nové turisty. V tuto chvíli je splavných 29 kilometrů, což je trasa z Českých Budějovic k Hněvkovické přehradě. S prodloužením trasy poroste také cena jízdného.

„V současnosti zbývá k dokončení splavnění poslední čtyřkilometrový úsek, který by měl být dokončen v roce 2015. Celkové náklady pro novou vodní cestu z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou, kde končí vltavská vodní cesta, budou dosahovat přibližně dvou miliard korun,“ doplnil Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest.

Hlavní stavební práce probíhají v tuto chvíli v Hluboké nad Vltavou, kde se buduje přístaviště pro 73 malých lodí a dvě velká plavidla, která budou zajištovat osobní přepravu.