Seškrtané rychlíky se vrátí. Ne všechny, hlavně do Jihlavy a Liberce

Praha – Velký návrat rychlíků čeká Vysočinu a Liberecký kraj. Ministerstvo dopravy od prosince znovu objedná část spojů zrušených, resp. výrazně omezených v červenci. Proti škrtům protestovaly kraje, které si stěžovaly, že o připravovaném omezení rychlíkové dopravy předem nevěděly – nejenže tak jejich občané přišli o spoje do školy či práce, ale navíc už krajské úřady neměly čas zrušit navazující regionální vlaky a autobusy. Protestovali také cestující, kteří sepisovali petice. Ministerstvo se proto teď s vedením Českých drah dohodlo na rozšíření provozu deseti spojů.

Ministerstvo dopravy objednává u Českých drah dálkovou železniční dopravu – rychlíky a expresní vlaky – a také dopravci za jeho služby platí. Na jaře však úředníci potřebovali ušetřit, a tak objednávku omezili. K 1. červenci úplně škrtli šest rychlíkových spojů, provoz dalších omezili, takže rázem jely vlaky jenom dvakrát či třikrát týdně místo denně. Nejvíce se rychlíkové škrty projevily v Kraji Vysočina a sousedních krajích, kam se v prosinci některé spoje vrátí. „Vracíme večerní rychlík z Českých Budějovic do Jihlavy a ranní rychlík z Jihlavy,“ nastínil jihočeský krajský ředitel ČD Jiří Kafka. Spojení se zlepší také na severu Čech na rychlíkové lince z Liberce do Ústí nad Labem. „Večerní ústecké rychlíky tak opět pojedou denně téměř bez omezení, pouze s obvyklou výjimkou 24. a 31. prosince,“ upozornil liberecký krajský radní Vladimír Mastník (SLK).

U kterých rychlíků se zlepší spojení:

  • Liberec (18:28) – Ústí nad Labem (20:32): pojede denně, dosud v zimě jen třikrát týdně
  • Ústí nad Labem (19:28) – Liberec (21:37): pojede denně, dosud v zimě jen třikrát týdně
  • Kolín (21:14) – Ústí nad Labem (23:05): pojede denně kromě soboty, dosud třikrát týdně
  • Ústí nad Labem (18:47) – Kolín (20:40): pojede denně kromě soboty, dosud třikrát týdně
  • Jihlava (5:25) – Jindřichův Hradec (6:41) – Plzeň: pojede denně, dosud do J. Hradce jen v pondělí
  • Plzeň – Jindřichův Hradec (19:14) – Jihlava (20:31): pojede denně kromě soboty, dosud z J. Hradce jen v pátek a neděli
  • Bohumín (5:35) – Brno (7:57): pojede i v sobotu, dosud jen v pracovní dny
  • Brno (6:02) – Bohumín (8:30): pojede i v sobotu, dosud jen v pracovní dny
  • Plzeň – Jihlava (18:39) – Brno (20:36): pojede denně, dosud z Jihlavy jen od čtvrtka do neděle
  • Brno (19:20) – Jihlava (21:19): pojede denně kromě soboty, dosud třikrát týdně

V červenci zanikly i další spoje, ty už ale ministerstvo s ČD neobnoví. Jde například o úplně zrušený pár rychlíků z Brna do Havlíčkova Brodu a zpět, další seškrtané vlaky na téže trase nebo posílové rychlíky z Prahy do Bohumína.

Dráhy a ministerstvo teď musí doufat, že cestujícím, které svým letním manévrem z vlaků vyhnaly, bude cestování vlakem ještě stát za to. Většina z nich totiž začala jezdit autem – ke zklamání autobusových dopravců, kteří se v červenci těšili na příliv cestujících ze zrušených rychlíků. „Žádná frekvence k nám nepřišla, takže jsme žádný nárůst cestujících nepocítili,“ poukázal ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar.

Obnovení rychlíků zrušených v létě nebude pro stát drahé, ušetřené dva miliony korun drahám vracet nebude, dopravce slíbil, že najde úspory jinde – například v dílnách a na ředitelství. „Ušetříme tím ročně několik desítek milionů korun. Ty chceme vracet tam, kde je firma potřebuje,“ poznamenal generální ředitel ČD Dalibor Zelený.

Jízdní řády vlaků na příští rok (začnou platit již 15. prosince) se zatím neprodávají, ale už jsou na internetu. Lze se na ně podívat ve vyhledávačích, které využívají německý systém Hafas, například u Německé dráhy (DB) či Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vyhledávače využívající český systém Idos naopak data z nového jízdního řádu ještě neukazují.