Odpůrci vodochodského letiště podají návrh na zrušení ekologického posudku

Kralupy nad Vltavou - Iniciativa Stop Letišti Vodochody, která sdružuje 20 obcí a další sdružení, chce podat návrh na zrušení kladného stanoviska dopadu plánovaného rozšíření letiště na životní prostředí. Obce se chtějí se stížností obrátit i na Evropskou komisi a osloví také nově zvolené poslance. Ministerstvo životního prostředí tento týden v rámci řízení EIA souhlasilo se vznikem letiště ve Vodochodech. Vymínilo si však 124 podmínek, které jsou nezbytné pro zachování životního prostředí a ochrany obyvatel před hlukem.

Podle starosty Líbeznic Martina Kupky (ODS), jednoho z mluvčích sdružení, budou obce v návrhu o zrušení dokumentace argumentovat tím, že resort ani zpracovatel posudku nevypořádali připomínky obcí. Podle něj se chtějí obce sejít také s ministrem životního prostředí, hejtmanem nebo chtějí oslovit nově zvolené poslance. „Domníváme se, že ministerstvo postupuje proti zájmům občanů, postupuje v rozporu se zákonem. Ministerstvo nezohlednilo názor většiny samospráv území včetně samosprávy Středočeského kraje,“ zdůraznil Kupka.

Návrh na zrušení rozhodnutí mohou obce podat na základě správního řádu. „Návrh bude směřovat k ministrovi životního prostředí, tedy znovu úřadu, který toto stanovisko vydal,“ dodal Kupka. Zástupci iniciativy se také podivili nad tím, že MŽP kladné stanovisko EIA vydalo tři dny po předčasných volbách a byl u toho ministr vlády, která je v demisi. „Nerozumíme tomu a bohužel to vzbuzuje značné pochybnosti o transparentnosti celého řízení i samotného stanoviska,“ prohlásil Kupka. 

Vizualizace letiště Vodochody
Zdroj: Letiště Vodochody

Iniciativa se podle Kupky bude dál účastnit územního a stavebního řízení, kterými ještě musí vznik letiště projít. „Uplatníme znovu všechny připomínky, které nebyly vypořádány, a znovu budeme záměr připomínkovat a kritizovat. V těch dalších krocích využijeme i možnost žaloby,“ naznačil Kupka. Obce v okolí letiště se obávají zejména zhoršení podmínek pro život a zhoršení životního prostředí. S plánovaným rozšířením letiště nesouhlasí také Středočeský kraj, který chce podle náměstka hejtmana pro životní prostředí Marka Semeráda (ČSSD) také o letišti vyjednávat. „Nemůžeme obce hodit přes palubu,“ řekl Semerád.

Podle generálního ředitele letiště Martina Kačura se vlastník, společnost Penta, změny rozhodnutí ministerstva zatím neobává. „Nemohu předjímat, jak to dopadne, ale osobně si myslím, že proces probíhal plně v souladu se zákonem,“ řekl. Schvalování podle něj proběhlo standardně a všechny připomínky obcí i jednotlivců vypořádány byly. „To je velice subjektivní pocit odpůrců. Pokud nebyly požadavky vypořádány v jejich prospěch, tak to budou vždy napadat,“ myslí si Kačur.

Na protesty obcí a další průtahy je připraven. „To není věc, která by byla neobvyklá pro jakýkoli letištní projekt v Evropě,“ dodal Kačur a připomněl případ berlínského letiště, kdy trvalo celých deset let, než byla jeho stavba po soudních tahanicích schválena.