Bardotka půjde do šrotu

Praha - Legendární lokomotiva Bardotka letos končí. Stroje řady 749 s nezaměnitelným bubláním motoru jezdily v Česku už od šedesátých let. Lokomotivy, přezdívané podle francouzské herečky Brigitte Bardot, vyjedou v polovině prosince naposledy. České dráhy už pro ně nemají uplatnění a většinu z nich proto čeká sešrotování.

Šestiválec lokomotivy řady 749 byl pro fanoušky rajskou hudbou. Nenapodobitelný zvuk si dokonce jezdí s diktafonem nahrávat zahraniční turisti. I ve vršovickém depu ale pětasedmdesátitunovému kolosu všichni přezdívají něžně. Je to prostě Bardotka. „Říká se jí tak podle typického čelního výstupku, který připomíná prs. Podobným se prý vyznačovala Brigitte Bardot,“ vysvětluje genezi názvu lokomotivy specialista na údržby a opravy ČD Marek Karel.  

Do karosářských vnad se Jiří Rozboud zamiloval už před čtyřiceti lety. Tehdy na lokomotivě jako strojvůdce začínal. Fotku oblíbené Bardotky má i v kabině. Jenže není to populární krasavice z Francie, ale z ČKD. „Bardotka byla vždy spolehlivý stroj. Její poruchovost byla velmi malá,“ pochvaluje si lokomotivu strojvůdce Jiří Rozboud. „Z modelářského hlediska je jednou z našich nejpopulárnějších lokomotiv,“ dodává ředitel Království železnic Matěj Horn. 

Rčení o staré lásce, která nerezaví, ale na skutečné železniční trati neplatí. Zbrusu nové Bardotky se ještě běžně potkávaly na kolejích s parními lokomotivami. Teď už většina z několika set vyrobených kusů vypadá úplně jinak. V roce 2011 měly České dráhy v provozu 26 strojů. Dnes 9. A příští rok už většinu z nich firma zlikviduje. „Je mi to líto, je za tím kus mého života,“ připomíná Jiří Rozboud. 

Poslední Bardotky budou nasazeny v osobní dopravě o víkendu 14. prosince, pak je nahradí novější typ lokomotiv, který je známý jako brejlovec. Říká se jí tak podle tvaru čelního skla. U zaměstnanců i modelářů je stejně oblíbená jako Bardotka. Podobně jako další stroje, pro které se vžila netradiční jména. „Téhle se říká veselá kráva, protože má dva spalovací motory a je to takový rozverný stroj. Té malé se říká lego, kvůli podobnosti se stavebnicí, ta zelená je zase bobina,“ popisuje některé lokomotivy Marek Karel. 

Také těchto lokomotiv postupně ubývá. Dráhy chtějí každý rok vyslat na trať nové vlaky za zhruba pět miliard korun. Těm novým lokomotivám řady 380 už někteří začali přezdívat kočička. Zaměstnanci vršovického depa ale zatím mají oči stále jen pro Bardotku.