Postavíme jen půl silnice, zvažuje ministerstvo dopravy

Praha - Některé rychlostní silnice by se mohly postavit jen z poloviny, na kterou by se prozatím namalovaly tři jízdní pruhy. O takové variantě uvažuje ministerstvo dopravy. Týkalo by se to především karlovarské silnice R6 a chomutovské R7. Starostům z okolí se to ale nelíbí. Podle nich by nebyla záruka, že se silnice vůbec někdy dostaví.

Dostavbu obou rychlostních silnic brzdí už desítky let nedostatek peněz, tohle by mělo být řešení. Náměstek ministra Luděk Sosna už tu možnost nadhodil u jednoho úseku při setkání se starosty obcí kolem R6. Ušetřilo by se tím podle něj 30 až 40 procent ceny. „Půl silnice neznamená půl nákladů, je to asi 60-70 %, to přiznáváme. Chceme to nakoncipovat tak, aby v případech, kde dnes není nic, mohli mít aspoň něco,“ řekl Sosna.

Teď se ukázalo, že plány ministerstva jsou rozsáhlejší. Kromě R6 se o tom uvažuje i na R7 a na Moravě na R49 mezi Lípou a slovenskou hranicí a na některých úsecích R55. „Tím, že by se postavil zatím poloviční profil, by se ušetřily finance a především by se zrychlila výstavba,“ řekl mluvčí ministerstva Martin Novák. Třetí pruh by sloužil především jako stoupací, protože jde vesměs o stavby v kopcovitém terénu. „Nicméně v žádném případě se nejedná o rozhodnutou věc,“ ujistil Novák.

Starostům z okolí R6 se takové úvahy nelíbí. „Je to jedna ze šesti zpracovávaných variant, ale my s ní nesouhlasíme, protože nepočítá s rostoucí dopravou, obzvlášť když se silnice propojí až do Německa. Nebyla by vůle tu druhou polovinu potom dostavět,“ řekl starosta Lubence Bohumil Peterka (nez.), který koordinuje iniciativu starostů za dostavbu silnice. 

S podobným ohlasem musí podle něj ministerstvo počítat i jinde. „Co mám zprávy z okolí R7, tak i tam se to starostům nelíbí. Třeba obchvat Loun byl už kdysi postavený jen v polovičním profilu a dodnes se na něm stává hodně nehod,“ dodal.