Olomoucká S-Bahn? Tramvajová jízdenka bude platit i ve vlacích na Opavu

Olomouc – Železniční trať z Olomouce směrem na Opavu by chtěl Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) zařadit do svého systému. Ve vlacích tak budou platit stejné jízdenky jako v městské hromadné dopravě. V krajském dopravním systému už některé železniční trati jsou, v okolí samotné Olomouce je to ale první pokus. Ještě než KIDSOK opavskou trať do svého systému zařadí, ale proběhne průzkum, při kterém bude koordinátor zjišťovat, kolik lidí vlastně vlaky cestuje a kam.

Trať, kterou železničáři znají pod číslem 310, vede z Olomouce do Moravského Berouna a dále do Moravskoslezského kraje směrem na Bruntál, Krnov a Opavu. Ačkoli po ní jezdí i rychlíky Olomouc–Opava–Ostrava, cestování po ní je zdlouhavé, a tak ji cestující využívají spíše ke kratším jízdám. Její jižní část by se jako první trať výchozí z krajského města měla stát součástí integrované dopravy – kromě drážních jízdenek tak bude možné cestovat po ní se stejnými lístky, které platí v olomoucké MHD a regionálních autobusech. „Cestující na jednu jízdenku budou cestovat vlaky, autobusy a přestupovat na městskou dopravu a nebudou si zakupovat na každý dopravní prostředek novou jízdenku. Velmi výhodné pro ně budou předplatní jízdenky,“ slíbila Lenka Zlámalová z KIDSOK.

Zavedení nového tarifu na olomoucko-opavské železnici ale nebude hned. Dopravní koordinátor chce nejprve ve vlacích provést průzkum mezi cestujícími. „Proběhne v celodenním rozsahu mezi Olomoucí a Hlubočkami-Mariánským Údolím. Budou ho provádět studenti Univerzity Palackého, kteří přímo ve vlaku ve spolupráci s průvodčím osloví každého cestujícího, zaznamenají druh jízdenky, na kterou cestuje, a zeptají se, zda přestupuje na městskou dopravu. Pokud ano, tak jaký jízdní doklad využívá,“ nastínila Lenka Zlámalová. Výsledky průzkumu využije KIDSOK především k jednání s ČD, kterým koordinátor musí vynahradit výpadek tržeb z prodeje vlastních jízdenek.

Ačkoli zařazení trati do integrovaného dopravního systému bude v Olomouci prozatím ojedinělé, v jiných částech kraje už je cestování s integrovanou jízdenkou na železnici běžné. „Do integrovaného systému jsou již začleněny tratě na Šumpersku a Jesenicku, od března tohoto roku jsme zařadili další dvě trati na Prostějovsku,“ přiblížila Lenka Zlámalová z KIDSOK. Za základ systému však koordinátor zatím považuje olomouckou MHD a autobusové linky, kterých už jsou v integrovaném systému desítky, v některých linkách, které vedou i do sousedních krajů, zatím není integrace úplná, dopravci však uznávají časové jízdenky IDSOK.

Železnice v Integrovaném dopravním systému Olomouckého kraje:

  • trať 271 Prostějov – Dzbel
  • trať 273 Prostějov – Červenka
  • trať 291 Zábřeh – Šumperk (včetně rychlíků)
  • trať 292 v úseku Šumperk – Jeseník – Mikulovice (včetně rychlíků)
  • trať 293 Šumperk – Kouty nad Desnou
  • trať 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem
  • trať 295 Lipová Lázně – Javorník
  • trať 297 Mikulovice – Zlaté Hory