V mlze hledali záchranáři stojící lanovku, z kabinek pak spustili cestující

Janské Lázně (Trutnovsko) – Horští záchranáři a hasiči z Česka i Polska se sešli na mlhavém svahu krkonošské Černé hory. Využili podzimní odstávky lanovky, kterou její provozovatel připravuje na lyžařskou sezonu, a vyzkoušeli si, jak by z jejích kabinek vyprošťovali cestující, kdyby se dovukilometrová dráha někdy zastavila neplánovaně a už se nerozjela. Cvičení zpestřilo počasí, záchranáři tak zasahovali skutečně v extrémních podmínkách.

Do každé kabinky lanovky z Janských Lázní na Černou horu se vejde osm lidí. Když by lanovka vypověděla službu uprostřed lyžařské sezony, zůstalo by vysoko nad zemí uvězněno přes 200 lidí. Hasiči a členové Horské služby z Česka i Polska si záchranu nanečisto vyzkoušeli a v husté mlze a teplotě kolem nuly vyprošťovali ze stojících kabinek alespoň osm desítek figurantů. „Provozovatel má ze zákona povinnost lidi do dvou hodin dostat. Zákon nebere ohled na délku lanové dráhy, počet osob, které jsou na lanovce rozmístěny, ani na charakter terénu,“ upozornil instruktor hasičů Královéhradeckého kraje Libor Bohdanecký.

Lanovka na Černou horu při cvičení Horské služby a hasičů
Zdroj: ČT24

Například zásah vrtulníku počasí znemožnilo, a tak nezbylo než vystoupat na nosné lano, spustit se po něm ke kabinkám, otevřít jejich dveře a s vyděšenými cestujícími slanit. Ne všichni figuranti museli děs hrát. „Měla jsem dost strach, když jsem se musela spustit dolů. Když jsem viděla, jak k nám slaňuje ten pán a otevírá dveře, tak mně úplně dobře nebylo,“ popsal figurantka Martina Elhenická. Záchranáři ovšem s nepříznivými reakcemi zachraňovaných počítají a kromě fyzicky náročných výkonů se musí připravit i na ně. „Může se stát, že tam bude někdo, kdo vůbec nebude mít chuť nechat se spustit dolů. Nějakým způsobem ho musíme přesvědčit, že je to pro jeho dobro,“ nastínil Petr Hais z Horské služby.

Cvičení na lanovkách nejsou výjimečné, nedávno například jihomoravští záchranáři pilovali své dovednosti na kabinové lanovce u Macochy. Dodávají však Horské službě a hasičům jistotu při skutečných haváriích, které naopak výjimečné jsou. Soudě podle posledního případu (zaseknutá dvousedačka ve Svatém Petru v únoru 2003) k nim v Krkonoších dochází nanejvýš jednou za deset let.