Hradec Králové zdražuje papírové jízdenky

Hradec Králové - Od 1. února zdraží některé jízdenky městské hromadné dopravy v Hradci Králové. Jednotlivá papírová základní jízdenka podraží o tři koruny na 18, jízdenka zakoupená u řidiče o dvě koruny na 20 korun. Ceny ostatních jízdenek se nezmění. Důvodem zdražení je úbytek cestujících a tím pokles tržeb dopravního podniku. Zvýšením cen papírových jízdenek chce také dopravní podnik motivovat cestující k placení jízdného elektronicky.

Na úbytek cestujících a nižší výnosy dopravní podnik zareagoval již v polovině července, když s vidinou úspory několika milionů korun změnil provoz na pěti linkách a jednu linku úplně zrušil. Proti tomu se však zvedla vlna odporu obyvatel, načež podnik od září redukci zmírnil. Podle primátora Zdeňka Finka (Hradecký demokratický klub) tak z plánovaných úsporných změn zůstala v platnosti jen asi desetina.

Naposledy dopravní podnik s cenami jízdného hýbal v polovině letošního července. Změna se týkala jízdenky zakoupené přímo u řidiče, která zdražila z 15 na 18 korun. Nově však začalo platit, že jízdenku lze použít jako přestupní. Papírové jízdenky zakoupené mimo vozidlo, například v trafice, jsou nepřestupní. V červenci také zlevnilo celodenní jízdné zakoupené u řidiče z 65 na 55 korun. Poslední plošné zdražení jízdného v hradeckém MHD bylo k 1. září 2011.

Zdražením papírových jízdenek a jízdenek od řidičů chce dopravní podnik lidi motivovat k placení jízdného formou SMS zpráv či městskou kartou. Přestupní SMS jízdenka stojí 18 korun a její cena se nemění. „Než účtování jízdného a vracení mincí by se měli řidiči spíše plně věnovat řízení. Placení u řidiče navíc spoje zpožďuje,“ uvedla mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková. 

Za paradox Fink označil to, že prodej dražších jízdenek u řidičů má stoupající tendenci. Městskou kartu, ať k placení jednotlivého, nebo časového jízdného, má nyní většina cestujících v Hradci. Možnost placení papírovými jízdenkami podle dřívějších odhadů dopravního podniku využívá asi pětina cestujících.

Letošní propad v tržbách kvůli úbytku cestujících dopravní podnik odhadl na 4,5 milionu korun. Vedle zdražení jízdného by výpadek tržeb mělo podniku kompenzovat i zvýšení dotace z městské pokladny. Již letos město podniku zvedlo provozní dotaci ze 158,5 milionu korun na 161,5 milionu korun, pro příští rok se počítá se zvýšením dotace na 163,5 milionu.

S poklesem počtu cestujících se v Česku potýkají i jiní dopravci MHD, například v Olomouci, Zlíně či Jihlavě. Podle Hradeckých může být důvodem poklesu úsporné chování lidí. Je však otázkou, zda by nižší ceny jízdného cestující do autobusů a trolejbusů přivedly. Finka připomněl, že v roce 2009 dopravní podnik ceny snížil, ale cestujících nepřibylo.