Spořilovská o polovinu ztichla, kamiony mohou z Jižní spojky rovnou na D1

Praha – Z pražské Jižní spojky (ve směru na Barrandovský most) je opět možné najíždět na dálnici D1. V posledních měsících to nešlo, protože Technická správa komunikací stavěla nad spojkou nový most. Oproti původnímu přemostění má vyšší nosnost, takže po něm mohou jezdit i kamiony, které se tak stáhnou ze Spořilovské ulice.

Zdroj: ČTK/PR/Magistrát hlavního města Prahy

Nový most, jehož stavbu TSK zahájila v květnu, prodlužuje ulici Ke Garážím. Při bourání jeho předchůdce byla Jižní spojka jeden víkend uzavřena, od té doby každý, kdo se chtěl dostat od křižovatky před výjezdem z kačerovských autobusových garáží na dálnici D1 (ve směru z Prahy), musel volit zdlouhavou objížďku – nebo se raději ke garážím ani nevydávat. Teď to bude možné, a nejenom pro osobní auta a městské autobusy jako dříve. „Most se pro osobní i nákladní automobily otevře v průběhu dnešního odpoledne,“ nastínil mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Stavba stála 50 milionů korun, které město získalo od Státního fondu dopravní infrastruktury.

Nový most nad Jižní spojkou

  • délka: 72,3 m
  • šířka: 12,1 m
  • výška nad terénem: 7,12 m
  • stavební výška: 1,48 m
  • plocha nosné konstrukce: 878,6 m2
  • únosnost mostu: A

Stavba nového mostu měla jediný důvod – odlehčit Spořilovské ulici. Po otevření jihozápadní části Pražského okruhu nesmí nákladní auta na západní část Jižní spojky, a protože je most na křižovatce spojky s ulicí 5. května (na které začíná za křižovatkou dálnice D1) neunesl, musela jezdit právě po Spořilovské. V opačném směru potom jezdí po Spořilovské z dálnice D1 na Jižní spojku veškerá doprava, protože odpovídající rampa na kačerovské křižovatce vůbec neexistuje. „Jedná se pouze o dílčí opatření. Systémovým řešením bude až výstavba Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi, která je ale v režii státu,“ podotkl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Obyvatelé spořilovského sídliště si po zesílení kamionové dopravy před svými okny začali stěžovat na hluk. Pořádali i protestní akce, nakonec dosáhli alespoň dílčího zlepšení – díky novému mostu po Spořilovské přestanou jezdit nákladní auta ve směru k D1, v opačném směru zůstanou. Podle náměstka Nouzy teď Praha chystá další opatření, která by měla před hlukem ochránit místa, kam nový most kamiony naopak přivede. Vznikne protihlukový val a stěny v úseku mezi ulicí 5. května a ulicí Hlavní a po kolaudaci nového mostu i protihlukové stěny přímo na něm.

Po Spořilovské zatím jezdí každý den v obou směrech podle nejnovějších měření TSK na 50 tisíc automobilů, z nich je zhruba 9 tisíc kamionů. V noci to pak je celkem 9 tisíc aut a z toho asi 1 700 kamionů.