Nové parkoviště má ulevit přeplněnému Brnu. Skrývá se pod zemí

Brno - Čtyři stovky nových parkovacích míst ukrytých pod zemí nabízí nové parkoviště před Janáčkovým divadlem v centru Brna. Východ z něj vede i přímo do foyer Národního divadla Brno, přičemž řidiči se na své parkovací místo dostanou buď směrem od Moravského náměstí, nebo z Koliště. Podzemní parkoviště za více než 300 milionů korun má zlepšit parkování v centru města.

Nové parkoviště pod Janáčkovým divadlem je skleněným výtahem spojené přímo s divadelním foyer a hosté z něj vystoupí hned u divadelních šaten. Není ale určeno pouze pro návštěvníky divadla. Na povrch vedou z garáže i další dva východy, jeden směřuje k tramvajovému můstu u Moravského náměstí, další k Rooseveltově ulici. Podle vizualizací má vrchní část parkoviště pokrývat zelený park se stromy a fontánou. Zatím ale v chladném počasí investor stavbu posypal jen oblázky.

Práce tak budou ještě pokračovat. S parkovou úpravou se začne v květnu příštího roku a rekonstrukci už zaplatí pouze město Brno. Kromě zeleně počítají vizualizace i s fontánou, na jejíž vodní clonu se budou promítat různé světelné obrazce. Parkoviště před divadlem nabízí nonstop dohled nad zaparkovanými vozy a dobíjecí stanici pro elektromobily, elektrokola nebo elektroskútry.

Výstavba podzemního parkoviště
Zdroj: ČTK
Autor: Igor Zehl

Kolik zaplatím za parkování?

Parkovné do konce letošního roku nabízí akční nabídku: prvních 30 minut je parkování zdarma, pak motorista zaplatí dvacet korun za každou hodinu.

Od roku 2014 budou lidé platit mezi 6. a 22. hodinou třicet korun za hodinu parkování, v noci mezi 22. a 6. hodinou ranní to bude jen poloviční poplatek - patnáct korun.

Podzemní parkoviště před Janáčkovým divadlem nabízí i služby rezidenčního stání. Jedno ze čtyřiceti míst je možné si pronajmout za necelých 40 tisíc korun za rok.


Ačkoli stavba parkoviště ještě není hotová se vším všudy, je prostor před Janáčkovým divadlem příjemnější než v průběhu posledních jedenácti měsíců. Tak dlouho chodili Brňané okolo obří jámy. Kvůli stavbě parkoviště odvezl investor na 40 tisíc kubíků zeminy. Brno o výstavbu rozsáhlého podzemního parkoviště usilovalo už před čtyřimi lety, rok hledalo firmu, která by do projektu investovala peníze. Návratnost tak nákladné výstavby je totiž až dvacet let.

Brzy se otevře i další parkoviště v srdci města, tentokrát automatické

Stavební práce pomalu finišují také na parkovacím domě v Kopečné ulici. Sedmipatrové věže mají v dohledné době nabídnout dalších 88 parkovacích míst. Brno na stavbu dlouho nemělo peníze ani potřebná povolení. Debatovalo se také o navýšení kapacity, nakonec ale zvítězila úspornější varianta.

Tzv. zakládací parkovací systém ale výrazně usnadní hledání parkovacího místa. Po zaplacení poplatku totiž řidič odstaví svůj vůz na hydraulickou plošinu, která jej zasune na volné parkovací místo v areálu parkoviště. Náklady na výstavbu takového parkovacího labyrintu se vyšplhaly na 65 milionů korun a první auta si v něm budou moci řidiči „odložit“ už od ledna příštího roku. Stavba bude navíc lávkou spojená i s Husovou ulicí, aby zajistila lepší dostupnost do centra města.

Město mohou ozdobit i další parkoviště – patrová i záchytná

Devět let sporů blokovalo výstavbu parkovacího domu v Panenské ulici v bezprostřední blízkosti hotelu International, který s projektem nesouhlasil. Vadila mu výška a blízkost stavby, které by hosté koukali přímo do oken. Rušný nájezd z ulice Husovy by pak mohl některé ubytované rušit. Stavbu pozastavil i archeologický výzkum, který v místě našel cenné historické nálezy. Před rokem se stavbě konečně podařilo získat územní rozhodnutí, předstupeň stavebního povolení, s nímž investor počítá začátkem příštího roku. Nájezd do parkovacího domu architekti nakonec vyřešili podobně jako parkování u Internationalu, stejným vjezdem, jen s odbočkou na druhou stranu.

Další velkokapacitní parkoviště by se v budoucnu mělo objevit i za Besedním domem. Jeho výstavba je ale spojená s projektem Janáčkova kulturního centra, které by poskytlo zázemí Filharmonii Brno. Město zatím nemá na tak náročný projekt peníze, přesto se i tady počítá s výstavbou podzemního parkoviště pro pět set aut. Budova má vyrůst na pozemku současného parkoviště v Besední ulici, které má ale kapacitu jen několik desítek parkovacích míst.

S výstavbou parkovacího domu počítá Brno v budoucnu i ve Veveří ulici. Podle některých vedoucích představitelů města ale nejsou parkovací domy jediné řešení. Ačkoliv donedávna fungoval v centru města pouze jeden parkovací dům v Kounicově ulici, ani výstavba několika dalších nenabídne Brnu desítky tisíc parkovacích míst, které celkem potřebuje.

Parkování se věnuje také klíčový městský dokument Generel parkování, jenž má nedostatečnou parkovací kapacitu vyřešit. Vyjma parkovacích domů počítá také se zavedením rezidenčních parkovacích míst pro místní. Každá domácnost by získala zdarma jedno parkovací místo, za další by si už musela zaplatit.

Další etapou je výstavba záchytných parkovišť na periferii města. Systém P+R (Park and Ride - Zaparkuj a jeď) vychází ze zahraničí, kde lidé dojíždějící do města za prací nechají svůj vůz na parkovišti na okraji zástavby a dál pokračují hromadnou dopravou. Pokud si koupí jízdenku na MHD mohou mít celodenní parkování buď za symbolickou cenu, nebo i zcela zdarma.