Blanka je poloviční sirotek, Metrostav stavbu vyklidil

Praha – Stavební firma Metrostav opustila staveniště tunelového komplexu Blanka. Nikoli však proto, že by tři silniční tunely, Trojský most a další stavby, které do komplexu patří, byly hotové, nýbrž kvůli sporům s vedením města o proplácení faktur a řízení stavby. Metrostav tvrdí, že nemůže pokračovat, dokud město neschválí nutné úpravy projektu, pražské vedení se k tomu nechystá. Pokračuje ovšem osazování tunelu technologiemi, s jejichž dodavatelem ČKD Praha se město na dalších pracích dohodlo.

Od chvíle, kdy Metrostav oznámil, že přeruší práce na tunelovém komplexu Blanka, uplynuly dva a půl týdne. Ačkoli za tu dobu spolu jednali právníci i vrcholní představitelé Prahy a stavební firmy, nic se nezměnilo – město neschválilo dodatky ke smlouvě, bez kterých tvrdí Metrostav, že nemůže stavět, ani nezačalo proplácet dlužné 2,2 miliardy. Stavba tak končí a Metrostav bude čekat, jak rozhodne arbitrážní soud, na který se obrátil. Mluvčí firmy František Polák upozornil, že firma požádala o zrychlené řízení, rozhodnutí by tak mohlo padnout během několika měsíců, a nikoli let.

Na vyklizení Blanky se začal Metrostav připravovat v pátek, kdy zabezpečil dva vjezdy u ulice Milady Horákové. „Musíme především zajistit, aby do tunelu nevlezl nikdo nepovolaný. Je tady řada velice zajímavých komponentů,“ zdůvodnil František Polák zabednění portálů. Konzervaci stavby ukončila firma po sobotním poledni

Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel ale neosiřely úplně. Jednak uvnitř zůstává ochranka, která hlídá, aby dovnitř nepronikli například zloději kovů, jednak pracovníci společnosti ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologické části Blanky. S ní se město v pátek dohodlo na pokračování prací. „Jsme velmi blízko konsenzu ve smyslu, že smlouva je platná,“ řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

V případě Metrostavu přišlo vedení města s tím, že by smlouva na Blanku mohla být neplatná. Naznačila to analýza kontrolního odboru pražského magistrátu, podle níž vznikla smlouva v rozporu se zákonem o hlavním městě Praze, protože ji neprojednalo zastupitelstvo. „Město tak nemůže vyplatit další peníze,“ řekl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Zakonzervováním stavby se ovšem Blanka dále prodražuje. Roční náklady se mohou vyšplhat až na 1,6 miliardy korun. Cena se přitom již zvýšila zhruba o deset miliard. Přestávka v pracech přichází těsně před plánovaným dokončením, magistrát před vypuknutím sporu s Metrostavem již připravoval slavnostní otevření tunelů ohlášené na 1. května.