Boje o novou ruzyňskou ranvej a okruh přes Suchdol jdou do dalšího kola

Praha - Aktivisté z celé Prahy jsou ve střehu kvůli schvalování krajského územního plánu. Chystají se magistrát zavalit připomínkami k některým podle nich kontroverzním stavbám, které hlavní město prosazuje, jako je například nová dráha na Letišti Václava Havla nebo dokončení okruhu kolem metropole.

Námitky aktivistů k těmto stavbám už jednou řešil Nejvyšší správní soud. Magistrátem nově předkládané zásady územního rozvoje ale opět počítají jak s novou ranvejí, tak dálničním okruhem přes Suchdol. 

Zástupci radnic i občanských sdružení zuří. Magistrátní politici se podle nich opírají o zmanipulované studie, které prosazují dálnici v Praze místo za hranicemi města. „Křečovitost, s jakou je ta trasa stále prosazována skrze pozemky hlavního města, mi přijde zvláštní,“ konstatuje starosta Ďáblic Miloš Růžička (nez.).

Pražské letiště zase podle aktivistů děsí obyvatele západní části metropole tím, že pokud se nezrealizuje výstavba nové přistávací dráhy, bude nad jejich hlavami létat mnohem větší množství letadel než dosud. „Přes Motol a Ruzyni v normálním případě řadu roků přistává asi 17 procent letadel. Pro další výpočty teď uvažují, že tam bude přistávat skoro 80 procent,“ diví se starosta Suchdola Petr Hejl (nez.).

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Podle letiště jsou ale nové výpočty správné. „Data byla přesná, byla zpracována externí firmou, která potom dodávala veškeré podklady pro dokumentaci,“ uvedla mluvčí letiště Eva Krejčí.

Rozšíření letiště prosazuje i pražský magistrát. „Zvětšení letiště o druhou paralelní dráhu je naprosto unikátní republikový projekt, který směřuje k tomu, aby vzrostlo HDP,“ prohlásil primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Novou dráhu za zhruba devět miliard korun by letiště chtělo zprovoznit za šest let. 

Nyní to ale není jisté, některé pražské radnice a aktivisté totiž takzvaný krajský územní plán opět napadnou. Námitky mohou podávat až do 18. prosince. Pokud neuspějí, obrátí se na soud.