Nová lanovka na Sněžku ještě nejezdí, zatím smí jen na Růžovou horu

Pec pod Sněžkou – Po roce, sedmi měsících a týdnu měla mít Pec pod Sněžkou opět dopravní spojení se Sněžkou. Nakonec ho však má jenom napůl. Město dnes slavnostně otevřelo novou lanovku, v provozu je však zatím pouze spodní úsek z Pece na Růžovou horu. Až na vrchol by se mohli cestující svézt v lednu, kvůli námraze a nepříznivému počasí totiž zatím na horním úseku nejsou hotové tzv. drážní inspekce. Dnes se lanovkou svezl i bývalý prezident Václav Klaus - vášnivý turista.  

Drážní inspekce nejsou podle starosty Pece Alan Tomáška dokončené kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám na horním úseku lanovky, zejména silné námraze. „Po svátcích se bude v inspekcích pokračovat, cestující by druhý úsek mohli začít používat v lednu,“ řekl Tomášek. I v případě, že by lanovka v druhém úseku měla potřebná povolení, by se v ní dnes lidé až na vrchol nesvezli kvůli silné námraze a větru.   

Prvním pasažérem nové lanovky se stal poslední žijící nosič nákladu na Sněžku Helmut Hofer. K němu si do kabinky přisedl bývalý prezident Václav Klaus. „Je to neuvěřitelné vítězství, že ta zelená ideologie úplně nezvítězila,“ řekl Klaus před spuštěním lanovky.

V sobotu a v neděli se budou moci lanovkou na Růžovou horu svézt turisté ubytovaní v Peci pod Sněžkou, a to zdarma na takzvanou Kartu hosta. V pondělí 23. prosince a na Štědrý den bude lanovka uzavřená, široké veřejnosti se spodní úsek otevře 25. prosince.

Václav Klaus při slavnostním zahájení provozu lanovky
Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral

Z hlediska čísel zůstává na nové lanovce leccos stejné jako u původní dráhy – nemění se hodinová přepravní kapacita ani trasa, po které lanovka jezdí. Nadále je dvouúseková, ačkoli spodní úsek je o několik desítek metrů delší – překonává Úpu a končí až v sousedství informačního střediska Krkonošského národního parku. Cestujícím tak odpadne šplhání ke spodní stanici.

Na první pohled odlišné jsou však závěsy, které budou cestující vozit – místo původních dvousedaček jsou teď na lanovce čtyřmístné kabinky. Minulostí by také mělo být přestupování na Růžové hoře, kabinky by teď měly mezi oběma úseky lanovky přejíždět, podobně jako tomu donedávna bylo například u kabinkové lanovky na Skalnaté Pleso ve Vysokých Tatrách.

Fronty se nezkrátí, kabinek je záměrně málo

Pověstné fronty, které se hlavně za pěkného počasí vinuly před dolní stanicí staré lanovky, nejspíš budou i u lanovky nové. I když se cestující dostanou z Pece na Růžovou horu či Sněžku mnohem rychleji – přepravní rychlost vzroste z 2,5 metru za sekundu u staré lanovky na 5 metrů za sekundu u nové. Kvůli striktnímu požadavku ochránců přírody na zachování přepravní kapacity na 250 osobách za hodinu však má nová lanovka obrovský rozestup mezi kabinkami.

To Klaus podrobil kritice. „Mrzí mě, že byla lanovka tak přiškrcená ve svých kapacitách. Mám strach, že sem natěšení návštěvníci budou jezdit a zjistí, že tady je stejná fronta, jaká bývala v minulosti,“ řekl Klaus. Peckému starostovi popřál, aby se mu v průběhu desetiletí podařilo kapacitu lanovky „aspoň ztrojnásobit“.

Dolní stanice lanovky na Sněžku
Zdroj: ČT24

Samotná cesta naopak bude komfortnější – hlavně v zimě. V kabince budou cestující lépe chráněni před rozmary počasí, lanovka navíc bude odolnější vůči větru. Horní úsek, který vede nad kamenitým úbočím samotné Sněžky, by mohl být v provozu až o 40 dnů v roce déle než doposud.

K dobrým zprávám se však v Peci pod Sněžkou přidávají i horší. Kromě toho, že od jedinečného zážitku cesty lanovkou na nejvyšší místo v Česku odpadá souběžný zážitek z jízdy více než půlstoletým dopravním prostředkem, je to také zdražení jízdného. Jízda z Pece na Sněžku zdraží ze 190 na 210 korun, zpáteční lístek ze 350 na 390 korun.

Parametry nové lanovky

  • dvouúseková jednolanová kabinková lanovka typu GD4
  • výrobce: Leitner (kabinky Sigma Cabins)
  • šikmá délka: spodní úsek 1 747 m, horní úsek 1 969 m
  • převýšení: spodní úsek 508 m, horní úsek 252 m
  • rychlost: 5 m/s
  • výkon motorů: 224 kW
  • doba jízdy: 6 minut na Růžovou horu, 14 minut na Sněžku
  • přepravní kapacita:  250 osob/h
zdroj: publikace Sněžka volá rekonstrukce

Nový začátek po 64 letech

Kabinky nahrazují lanovku z roku 1949, kterou postavila Transporta Chrudim v licenci švýcarské společnosti VonRoll. Patřila k slavnému typu VR-101 a v době svého zániku byla jedním z mála existujících exemplářů – patrně poslední dodnes jezdí v Krušných horách. Dvousedačková lanovka, jejíž konstrukce z dob samotného počátku stavby sedačkových lanových drah byla specifická jízdou po boku, na Růžové hoře a Sněžce výrazně přesluhovala.

Původně měla sloužit zhruba dvě desetiletí, nakonec se zastavila až po 63 letech – ve vrcholové části 13. května 2012, ve spodním úseku až 2. září téhož roku. V té době měla za sebou jednu větší rekonstrukci technické části v 80. letech. Část snesené lanovky získalo Národní technické muzeum, další součásti využila sesterská krušnohorská lanovka jako náhradní díly.