Za slavnými pragovkami do technického muzea

Praha - Národní technické muzeum vystavuje až do konce dubna 2014 patnáct pragovek z let 1910 až 1939. Mezi exponáty nechybí ani jedny z prvních modelů této československé automobilky, která nakonec získala ocenění i na mezinárodních autosalonech. Automobil Praga používal například i první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk či herečka Lída Baarová. Právě ten můžou spatřit návštěvníci na výstavě i dnes.

Historie automobilky Praga začala už více než před 100 lety, v roce 1907 a jen několik let na to si vybudovala výrazné postavení na automobilovém trhu. První vozy se vyráběly především podle zahraničních vzorů a zlaté období Pragovky pak přišlo ve dvacátých letech. Navzdory hospodářské krizi. „Pragovka měla výhodu, že byla součástí velkého koncernu Českomoravské, která byla jednou z největších fabrik v Československu, takže ta továrna se udržela velmi dobře a ve 20 letech to byl náš zdaleka největší výrobce,“ podotkl.

Mezi nejoblíbenější modely pak patřila Praga Piccolo, která se nakonec vyráběla celých dvacet let. Největší výhodou tohoto vozu byla nízká cena a Piccolo se tak nakonec stalo průkopníkem české motorizace. V luxusních modelech se potom vozili státníci anebo například hvězdy stříbrného plátna. Po 2. světové válce pak automobilka musela svou produkci výrazně omezit a v roce 47 z továrny vyjely poslední osobní vozy.