ŘSD má hotovo: Na R7 přibylo 16 kilometrů, na D1 pro letošek skončila modernizace

Chomutov – Řidiči mohou ode dneška využívat dva nové úseky na rychlostní silnici R7, dohromady měří 16 kilometrů a jejich výstavba přišla na pět miliard korun. Na sebe navazující úseky vedou z Vysočan na Chomutovsku přes Droužkovice do Nových Spořic na okraji Chomutova. Podle hejtmana Ústeckého kraje Oldřicha Bubeníčka (KSČM) je otevření dvou nových úseků pro kraj mimořádně důležité. Výrazně totiž zlepší dopravní obslužnost strategické průmyslové zóny Triangle na Žatecku. Stavební práce skončily kromě R7 také na dalším důležitém tahu – D1. Přípravné práce na její modernizaci v jednom úseku pokračovaly i v prosinci, teď ale je letošní fáze nadobro u konce.

„Kvalitní čtyřproudová komunikace bude od Bítozevsi, tedy od Trianglu, až na hranice s Německem. Bohužel to ale nemůžeme říct o druhém směru, tam je to otázka let,“ řekl už dříve Bubeníček. Směr na Prahu je přitom podle něj pro Triangle klíčový, právě u R7 totiž leží i pražské letiště. Co nejrychlejší dokončení R7 požadují Ústecký a Středočeský kraj a také obce podél silnice. ŘSD ale zatím nemá termíny pro dokončení chybějících úseků ve středních Čechách a na Lounsku, ředitel výstavby Jiří Majer ale ubezpečil, že napřesrok se nikde stavět nebude.

Čtyřpruhová komunikace ve středních Čechách zatím vede z Prahy do Slaného. „V úseku od hranic Středočeského a Ústeckého kraje po Postoloprty byly v minulých letech na silnici I/7 vybudovány v polovičním čtyřpruhu obchvaty Panenského Týnce, Chlumčan, Loun a Postoloprt a v plném čtyřpruhu obchvat Sulce a úsek mezi Bitozevsí a Vysočany,“ doplnila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Z Chomutova po státní hranice s Německem pak vede dvouproudá silnice s pruhy na stoupání a klesání.

Modernizace D1 skončila – v termínu, i když až třetím

Letošní část prací na modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem (resp. Mirošovicemi a Kývalkou) jsou rovněž hotové. Jako poslední vyklidili dělníci dálniční úsek mezi středočeským Šternovem a Psáři. Práci měli dokončit do 20. prosince, skončili tedy v termínu. Bylo ovšem nutné termín řádně upravit, postupně se posunul z počátku listopadu přes konec měsíce až na závěr posledního předvánočního týdne. Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková upozornila, že po ukončení prací nezůstávají na dálnici žádná omezení.

Stavební firma Eurovia žádala o prodloužení výjimky, která jí umožňovala zúžit jízdní pruhy dálnice a snížit povolenou rychlost, kvůli nečekaným vícepracem. Pod středovým pruhem se ukrývalo potrubí, které nebylo v projektu, stavbaři ho proto museli odstranit, vykopali tak mnohem větší jámu, než plánovali, úpravy středového pásu se tím zpozdily.

Na čtyři rozpracované úseky dálnice D1 se dělníci vrátí zřejmě v březnu, podle mluvčí ŘSD ale záleží na klimatických podmínkách. „V roce 2014 bychom měli zahájit také modernizaci dalších tří úseků, a to někdy v letních měsících podle toho, jak dopadne výběrové řízení,“ uvedla mluvčí Martina Vápeníková.