Jižní Čechy začaly integrovat dopravu, nejprve jindřichohradecké autobusy

Jindřichův Hradec – V Jihočeském kraji odstartoval pilotní projekt integrace veřejné dopravy. Jeho plody si vyzkouší v Jindřichově Hradci, kde se začaly propojovat městské a regionální autobusové linky. Zjednodušuje se tak cestování v místních částech. Výhodou integrovaného systému je společný tarif, obyvatelům jindřichohradeckých částí tak k cestám do centra postačí předplatní jízdenka z MHD.

Dosud bylo cestování z hradeckých místních částí do konkrétních míst ve městě zdvojené nejenom přestupováním, ale také placením za jízdenky. Cestující, kteří jeli například z Dolní Radouně na Masarykovo náměstí, museli přestoupit na autobusovém nádraží, přitom za první část cesty zaplatili 17, za druhou 8 korun. Dvojí placení by teď při cestování do centra Jindřichova Hradce mělo odpadnout. „Mohou z místních částí Jindřichova Hradce cestovat za cenu MHD, mohou si koupit roční zvýhodněnou jízdenku v celé zóně IDS, v rámci časové jízdenky přestupovat bez omezení,“ shrnula mluvčí města Karolína Průšová. Roční jízdenka IDS stojí 1 200 korun.

Místostarosta Jindřichova Hradce Bohumil Komínek (ČSSD) upozornil, že od 1. ledna denně spojuje centrum s částmi Buk, Děbolín, Dolní Radouň, Dolní Skrýchov, Horní Žďár, Matná, Políkno a Radouňka na 80 spojů. „Snažíme se tímto projektem o to, aby obyvatelé z místních částí města měli stejné podmínky jako lidé z Jindřichova Hradce,“ podotkl.

Spolu s radnicí se na integraci regionální a městské dopravy podílel i Jihočeský kraj. Ten uvažuje o zavedení celokrajského systému, do kterého by zapojil také vlaky. Nemá ale zatím jasno, zda se v jihočeských podmínkách takový systém vyplatí. Data z Jindřichohradecka bude hodnotit krajská společnost JIKORD společně se studenty budějovické Vysoké školy technické a ekonomické. „Jejich úkolem bude zpracovávat analýzy, data z terénu, zjišťování průzkumů, přestupních vazeb mezi jednotlivými dopravními módy,“ uvedl vedoucí katedry dopravy a logistiky Rudolf Kampf. V případě Jindřichova Hradce se také ukáže, zda více provázaná doprava přitáhne více cestujících. Odhadované roční náklady na jindřichohradecký integrovaný dopravní systém činí zhruba 1,75 milionu korun, podle místostarosty Komínka by ale v případě zvýšení zájmu mohly náklady klesnout.