Dopravní podnik úspěšně vyreklamoval poškozené podvozky metra

Praha - Pražský dopravní podnik dostane zdarma od firmy Bombardier 35 nových podvozků pro vagony metra na lince C. Spor o reklamace v zakázce za 11 miliard se vlekl přes dva roky a výrobce odmítal uznat vinu. Česká televize to zjistila od obou stran sporu. „Od loňského podzimu došlo k výraznému posunu. Společnost Bombardier nám začala vycházet vstříc a dodá 35 kusů nových, konstrukčně upravených rámů podvozků. Nevznikají nám s tím žádné další náklady,“ řekl ČT mluvčí DPP Jiří Štábl. Dopravní podnik v roce 2011 koupil celkem 53 vlaků a závady našel na každém třetím.

Dopravní podnik díky tomu do konce roku zprovozní tři odstavené soupravy. Jedna stála přes 200 milionů korun. Kvůli problémům bylo už dříve odstaveno šest celých souprav metra, určených pro linku C.

Ve sporu jde o dodávku 53 souprav metra za celkem 11 miliard korun. V roce 2011, kdy byly dodané poslední z nich, se na rámech podvozků začaly objevovat trhliny. První praskliny na rámech podvozků se objevily po ujetí 500 až 600 tisíc kilometrů. Od té doby už technici našli závady na 187 podvozcích, tedy zhruba na každém třetím.

Podívejte se na reportáž Luboše Rosího z února 2012:

Paradoxně nejstarší část dodávky z více než dvě stě padesáti kusů vydržela bez problémů, zatímco praskliny jsou na těch novějších. „Víme, že podvozky nebyly svařovány na jednom místě a v jednom výrobním závodě,“ konstatuje Jaroslav Stůj. Na osmi soupravách, které byly svařovány v Německu, se podle dopravního podniku žádná trhlina nenachází. Jsou naopak na těch novějších, svařovaných v Maďarsku.

Výrobce, firma Siemens, sice uznal škodu, ale ne svou vinu - podvozky mu dodávala firma Bombardier. Ta zase tvrdila, že za praskliny si může provozovatel sám - tím, že vozy jezdí v nevhodném prostředí.

Dopravní podnik si mezitím začal méně poškozené podvozky svařovat, aby měl vůbec s čím jezdit. Jenom to stálo řádově miliony korun, 35 podvozků je ale neopravitelných - a jejich náhrada by stála mnohem víc.