Odpůrci odsunu brněnského nádraží připravují nové referendum

Brno – Sdružení a politické strany, které odmítají zrušení brněnského hlavního nádraží a jeho přesun do oblasti Zvonařky, začaly chystat kampaň za nové referendum. O budoucnosti nádraží hlasovali Brňané již před deseti lety, kritici odsunu nádraží však neuspěli. Nyní jsou přesvědčeni, že se nálada ve městě změnila a proti přesunu je většina brněnské veřejnosti.

První krok k opakování referenda o poloze hlavního nádraží učiní v úterý zastupitelé ze Strany zelených, kteří navrhnou jeho vypsání. Zatím není jasné, kolik zastupitelů je podpoří. „Klub ČSSD o tomto tématu bude jednat v pondělí na svém zasedání,“ řekl primátor Roman Onderka (ČSSD). Pokud zelení neuspějí, jsou občanské inciativy, které se proti přesunu nádraží stavějí, připraveny začít sbírat podpisy pod petici za konání referenda. Seženou-li jich zhruba 20 tisíc, hlasování proběhne. Podle Občanské aliance Referendum 2014 by se mohlo konat na podzim souběžně s komunálními volbami.

Naději na úspěch spojují aktivisté především s mírnějšími podmínkami pro platnost referenda oproti situaci před deseti lety, kdy s podobným hlasováním neuspěli. Referendum nebylo platné, protože se zdaleka nepodařilo dosáhnout zákonem tehdy požadované 50procentní účasti. Dnes však stačí k platnosti referenda účast 35 procent voličů. V roce 2004 ovšem přišlo hlasovat o poloze nádraží pouze 25 procent Brňanů. Podle Jakuba Patočky z Masarykovy demokratické akademie by tentokrát mohl být zájem vyšší: „Většina brněnské veřejnosti je dlouhodobě proti přesunu a proti jednostrannému přístupu radnice.“ O referendum se zasazují také Děti Země a další sdružení, naopak mnozí aktivisté, kteří iniciovali původní hlasování, s jeho opakováním nesouhlasí.

Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země je přesvědčen, že tehdejší neúspěch souvisel i s tím, že město uspořádalo referendum týden před volbami. To se podle něj tentokrát nestane. Správní soudy opakovaně rozhodují ve prospěch konání referend souběžně s volbami, takže tehdejší úskok radnice by se dnes již nedal s úspěchem opakovat," poznamenal.

Referendum nebude o odsunutém nádraží

Jakub Patočka uvedl, že případné referendum se nebude týkat stavby nového nádraží, nýbrž výhradně budoucnosti toho starého. Mělo by mít dvě otázky, v první Brňané odpovědí, zda má město modernizovat současný železniční uzel u Nádražní ulice, ve druhé, zda má konkrétní řešení určit soustava otevřených návrhových soutěží.


Budova hlavního nádraží v Brně
Zdroj: ČT Brno
Autor: Bořivoj Hájek

Vedení města zatím připravuje zrušení starého hlavního nádraží. V říjnu Brno získalo územní rozhodnutí na stavbu nové stanice, spolu s níž má vzniknout celá nová čtvrť. Územní rozhodnutí ale není pravomocné, čelí hned čtyřem odvoláním (více zde). Náměstek primátora Robert Kotzian uvedl, že chce s kritiky odsunu nádraží z centra města diskutovat. „V diskusi jsme schopni řadu věcí řešit a je to podle mě to nejlepší, co můžeme udělat. Je to lepší než posílat odvolání. Otázkou však je, jestli se oni věcně bavit chtějí,“ podotkl. Zdůraznil přitom, že pokud stavba v dohledné době nezačne, už na ni nejspíš nikdy nedojde. Po roce 2020 totiž zřejmě na nové nádraží nebudou evropské peníze a bez nich nevznikne.

S novým referendem nesouhlasí někteří iniciátoři původního hlasování z koalice Nádraží v centru. Ti navrhli, aby se nádraží sice přesunulo, ale místo na Zvonařce zastavovaly vlaky poblíž současné stanice v oblasti Malé Ameriky. „Čekáme na dva roky připravované srovnání naší varianty centrální s variantou odsunutou, po které bude následovat odborná i politická debata a následné rozhodnutí zainteresovaných stran o finálním postoji k výsledku,“ upozornil mediální koordinátor koalice Nádraží v centru Svatopluk Bartík. Podle Patočky ale jakýkoliv výsledek studie nezaručuje to, že se jí politici budou skutečně řídit. „Jediná možnost, jak to definitivně rozlousknout, je lidové hlasování,“ míní Patočka.

Obě strany přicházejí s rozličnými argumenty. Odpůrci zrušení starého nádraží poukazují, že by se tak zhoršila dostupnost vlaků. Ty dnes zastavují na okraji centra pár minut chůze od Zelného trhu či náměstí Svobody a přímo před nádražím je velký terminál MHD. Naopak městské vedení, které odsun stanice prosazuje, nepovažuje popisované nevýhody za zásadní vzhledem k tomu, že u nádraží má vzniknout nová čtvrť, vznikne k němu tramvajová trať a navíc bude nové hlavní nádraží poblíž centrálního autobusového nádraží. Podle náměstka Kotziana také bude snazší napojit odsunuté nádraží na připravovanou vysokorychlostní trať.

Při letní výluce hlavního nádraží vlaky v Brně zastavovaly zhruba v místech, kde by mělo vzniknout nové nádraží
Zdroj: ČT24