Cheb čeká na troleje z Německa – vrátí ho na evropskou železniční mapu

Cheb – Do bavorského Hofu jezdí od loňského prosince elektrické vlaky z Drážďan. Dále směrem na Norimberk se cestující stále dostanou pouze motorákem, ale mělo by se to změnit. Karlovarský kraj usiluje o to, aby německý správce kolejí DB Netz při elektrizaci nezapomněl ani na odbočku z tzv. Sasko-francké magistrály, která vede z Ředvic (Marktredwitz) do Chebu. Potom by konečně nabyl kýženého mezinárodního významu rekonstruovaný železniční koridor Praha–Cheb a opět posílil význam regionu jako význačné evropské železniční křižovatky.

Přes Cheb je nyní díky napojení na síť Supercity nejrychlejší železniční spojení z Prahy do Norimberku – za 4 hodiny a 34 minut (někdejší přímé rychlíky přes Domažlice jezdily o čtvrt hodiny déle). Na rozdíl od minulosti, kdy přes Cheb jezdil slavný vlak Karlštejn, je ale nutné přestoupit. Vedení Karlovarského kraje se to nelíbí, Cheb dnes není významnou železniční křižovatkou, ale spíše místem na úplném okraji německé i české železniční mapy. Problém spočívá v tom, že Správa železniční dopravní cesty ani její německý protějšek DB Netz zatím trať z Chebu dále na Norimberk neelektrizovaly. „Chybí jak na části českého území, tak na části německého území elektrifikovaná trať. Z toho důvodu tam nejezdí přímé spoje,“ shrnula mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

V představách krajského vedení by mohly z Prahy do Norimberku jezdit přímé spoje Pendolino, ale význam Chebu by vzrostl také díky silnější nákladní dopravě. „Pro karlovarský region je důležité, aby bylo napojení pro těžkou dálkovou nákladní dopravu,“ zdůraznil náměstek hejtmana Petr Navrátil (ČSSD).

Marek Štětina o železnici v Chebu (zdroj: ČT24)

Podle Marka Illiaše ze SŽDC je v plánu elektrizace trati až na státní hranici, s tím je ale potřeba počkat na německou stranu. Ta se stavbou sloupů v úseku Marktredwitz–Schirnding, který odbočuje od hlavní trati z Norimberku do Drážďan, dlouho váhala. Teď s ní – a také rekonstrukcí trati, aby unesla těžké nákladní vlaky – sice počítají, bude ale třeba počkat na elektrizaci bavorského úseku z Norimberku do Hofu. Elektrické vlaky z Chebu do Bavorska tak budou jezdit nejdříve za pět let.

Pendolinem do Norimberku? Již dnes čtyřikrát denně

Přestože vedení Karlovarského kraje doufá, že se jednou bude cestovat z Chebu do Norimberku Pendolinem, mnoho let už tomu tak je – i když trochu skromněji. Stejnou přezdívku jako české dálkové jednotky mají německé motoráky, které čtyřikrát denně jezdí na přímé lince Cheb–Norimberk. Stejně jako české „rychlovlaky“ jsou vybaveny naklápěcím sytémem. Až do roku 2012 jezdily do Chebu starší jednotky vybavené přímo naklápěcím systémem Pendolino od Fiatu, od loňska je nahradily novější soupravy, které mají naklápěcí systém Adtranz.

Dieselová jednotka DB s naklápěcí skříní Pendolino řady 610
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Mezistátní dálková doprava v Chebu oslaví právě letos smutné výročí. Koncem roku 2004 tudy projel poslední přímý denní vlak Praha–Cheb–Norimberk, který ukončil dlouhou železniční historii, která se k této trase vázala. Vždyť i za nejtužšího komunismu tudy jezdil Západní expres, který spojoval Prahu a Paříž a pro mnoho Čechoslováků představoval závan svobody. Po roce 1993 jezdil tento vlak jako EC Karlštejn do Dortmundu, později už jenom do Norimberku. Po zrušení denního vlaku do Norimberku ještě dva roky jezdil přes Cheb noční rychlík Praha–Frankfurt. Ukončení provozu denních a posléze i nočních dálkových mezistátních vlaků přes Cheb tehdy zdůvodnily ČD nadcházející rekonstrukcí trati z Plzně. Ta sice už skončila, ale přesto všechny vlaky od Prahy jezdí jen do Chebu, popř. Františkových Lázní. Přímé spojení Prahy a Plzně s Bavorskem zajišťují denně čtyři páry expresů, které ale jezdí přes Domažlice do Mnichova.