Vícepráce prodraží nové metro o 2 mld, část ale DPP nechce uznat

Praha – Téměř dvě miliardy korun navíc zaplatí pražský dopravní podnik za stavbu metra V.A z Dejvic do Motola. Dopravní podnik zatím zpětně uzavřel a proplatil zhruba třetinu z nich za 620 milionů korun. Zbylými pracemi za 1,3 miliardy se bude dopravní podnik ještě zabývat. Podle generálního ředitele Jaroslava Ďuriše zřejmě neuzná všechny.

Vícepráce podle Ďuriše vznikly změnami projektu nové trati metra Dejvická – Nemocnice Motol. Ředitel dopravního podniku je přesvědčen, že nejde o nic znepokojivého. „Z mého pohledu není žádný závažný důvod, proč by stavba měla mít nějaký závažný problém,“ doplnil. Stavba nového úseku metra měla stát 22,5 miliardy korun. Už dříve se objevily informace o tom, že při stavbě metra vznikly podobné potíže s vícepracemi jako v případě komplexu Blanka. Stavba systému silničních tunelů a Trojského mostu se prodražila o polovinu, práce teď navíc stojí kvůli dluhu, který má Praha vůči dodavateli a sporem se zabývá rozhodčí soud (více o kauze Blanky čtěte zde).

Jaroslav Ďuriš je přesvědčen, že kvůli tomu, že bylo při stavbě metra nutné provést dodatečné práce nezanesené v původním projektu, nelze stavbu nového metra k Blance přirovnávat. „Nedochází ani k výraznému zdražení stavby, ani k výraznému prodloužení termínu uvedení do provozu, ani k jiným jakýmkoli závažným nedostatkům, které by stavbu komplikovaly,“ doplnil. Podle něj nebude problém ani s dočerpáním evropských dotací ve výši 7,5 miliardy korun, které jsou na stavbu vyčleněny.

Kvůli metru se ale proti vedení dopravního podniku vymezila pražská opozice. Předseda městské ODS Filip Humplík je přesvědčen, že Ďurišovi lidé nemají nad stavbou kontrolu. Prokázal to podle něj i interní audit. „Tvrdit, že je vše v pořádku, je alibismus,“ poznamenal šéf největší opoziční strany ve městě.

Metro mělo začít jezdit k motolské nemocnici letos na podzim. Loni se ale ukázalo, že práce neskončí včas. Zdržení ovšem nebude tak dlouhé jako u Blanky, která měla být hotová před třemi lety, hotová by měla být nová trať metra koncem roku se zprovozněním počátkem příštího. Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut.

Vydáno pod