Druhé brněnské referendum nebude, zastupitelé ho odmítli

Brno - Referendum o poloze hlavního nádraží v Brně nebude. Zastupitelé nepřijali návrh Strany zelených na jeho vypsání. Referendum se podle předkládaného návrhu mělo kvůli zajištění účasti konat letos v říjnu v rámci komunálních voleb. O budoucnosti nádraží hlasovali Brňané již před deseti lety, kritici odsunu nádraží však neuspěli právě kvůli nízké účasti.

Podle předsedy brněnských zelených Martina Andera není přesun nádraží dobrým krokem pro cestující ani pro obyvatele Brna. „Odsunem nádraží by se cestujícím prodloužila doba cestování. Nádraží by mělo stát okolo 20 miliard korun, ale stovky milionů z rozpočtu města znamená už jen příprava odsunu a další náklady. A o takové investici by měli rozhodovat lidé,“ uvedl Ander.

Náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) označil Anderův postoj za snahu získat politické body. „Vyhlášení nového místního referenda o poloze nádraží několik měsíců před komunálními volbami a bez znalosti výsledku studie považuji za politizaci věcného problému a snahu o zneužití tématu k získání politických bodů,“ řekl Kotzian. 

Sdružení Nádraží v centru, které nyní vystupuje jako občanská aliance Referendum 2014, se však referenda nevzdává. Začalo sbírat podpisy pod petici za jeho uspořádání, potřebuje jich 19 tisíc. „Z dnešního zahájení jsme zjistili, že lidé referendum ochotně podporují,“ uvedla v tiskové zprávě koordinátorka Lýdia Grešáková.

Někteří aktivisté chtějí, aby se Brňané znovu vyslovili v referendu
Zdroj: ČT Brno

Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat studie obou variant nového nádraží, tedy jak toho odsunutého u řeky, tak toho pod Petrovem zhruba v místech za dnešním pátým a šestým nástupištěm. „Termín je do konce března, ale už zhruba o měsíc dřív bude ministerstvo posílat podněty k vyjádření jednotlivým aktérům. Jeden z nich je i město a už si pomalu podle toho, co víme, chystáme odpověď,“ uvedl Kotzian. 

Hodlá podporovat takové řešení nádraží a jeho polohu, kterou zvolí stát a kterou také zaplatí. „Vyzývám všechny účastníky debaty, aby zaujali stejný postoj,“ doplnil Kotzian. Obává se totiž, že by se nemuselo stavět nádraží žádné a Brno by se stalo dopravní periferií, které by neleželo na křižovatce tranzitních koridorů. 

„Chci požádat Správu železniční dopravní cesty, aby studie, až budou hotové, představila novinářům, dala jim co největší množství podkladů, podle kterých budou moci informovat. Média sehrají v informování o výsledcích studie klíčovou roli,“ míní Kotzian. „Je potřeba, aby veřejnost získala věcné informace,“ dodal. 

Přestavba železničního uzlu se v Brně připravuje desítky let, stále na ni chybějí peníze. Odhadované náklady jsou 15 až 25 miliard korun, v závislosti na zvoleném řešení.