Komplikace pro Amazon - zastupitelé neschválili stavbu dálničního sjezdu

Brno - Zastupitelé Brna neschválili smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o výstavbě dálničního sjezdu do průmyslové zóny v Černovicích. Smlouva a následná stavba přivaděče D1 byla podmínkou pro prodej pozemků na výstavbu distribučního centra americké společnosti Amazon, která chtěla mít jasno do konce ledna. Zastupitelstvo chce ale o stavbě Amazonu ještě jednat na březnovém zasedání. Nyní zřejmě záleží na tom, jak se k záležitosti postaví Amazon, který by v Brně mohl zaměstnat nejméně 1500 lidí.

„Měli jsme dvě možnosti. Vrabce v hrsti, nebo holuba na střeše. Neschválením smlouvy jsme se rozhodli pro holuba na střeše. Amazon tady chceme a budeme o tom nadále jednat, nyní ale záleží na americké společnosti, jak se k tomu postaví,“ uvedl náměstek primátora Oliver Pospíšil (ČSSD). Zastupitelstvo totiž schválilo návrh jednoho z jeho členů, který předkládal situaci projednat právě v březnu.

Amazon požadoval rozhodnutí do konce ledna, aby mohl z Brna obsluhovat zákazníky už o letošních Vánocích. Byl to také termín vázaný smlouvou mezi Amazonem a developerskou firmou CTP, jež měla pozemky pro výstavbu odkoupit. „Pokud Amazonu sdělíme informaci, že se smlouva neschválila a situace je stále otevřená, nemůžeme garantovat, jak se firma zachová a bude postupovat. Rozhodně to ale není pozitivní informace a rozhodnutí zastupitelů může mít fatální dopad,“ uvedl regionální ředitel pro jižní Moravu CTP Tomáš Budař. Tím dopadem by byla orientace Amazonu na jiné místo, kde by centrum mohl postavit. „Není totiž jistota, že se to v březnu schválí. Mohou se tak dívat po Slovensku nebo Rakousku. Pohráváme si ještě s myšlenkou, že bychom požádali primátora o dřívější svolání zastupitelstva. Variant je více,“ dodal Budař.

Město počká na vyjádření Amazonu. Pokud se s ním nedomluví, nabídne nejspíš prostor jiným investorům.

Smlouva s ŘSD měla zajistit napojení na D1 za miliardu korun, které by mohlo stát nejdříve ve druhé polovině roku 2017. Do té doby by nákladní auta jezdila ulicemi přilehlých čtvrtí a hlavně ve Slatině, kde je už dnes mimořádně hustý provoz. Amazon nabízel kompenzační řešení do doby výstavby a také přislíbil, že zaměstná nejméně 1500 lidí, v období před Vánocemi ještě více.

Internetový obchod, který funguje pod nynějším názvem od roku 1995, má problémy se svými záměry i v Dobrovízi u Prahy. Lidé stavbu obří haly odmítli v referendu. Obec se také stejně jako nedaleká Hostouň odvolala proti rozhodnutí stavebního úřadu, který povolil změnu územního plánu. V průmyslové zóně u Dobrovíze měly podle původního plánu stát pouze čtyři menší haly.