Polské autobusy ovládnou Brno

Brno – Autobusy polského výrobce Solaris začnou ve velkém jezdit v Brně. Poznaňská strojírna vyhrála soutěž na dodávku 36 kloubových autobusů pro Dopravní podnik města Brna (DPMB), měly by potom tvořit více než polovinu parku dvoučlánkových autobusů. Dopravní podnik současně vyřadí staré karosy z 90. let.

O brněnskou zakázku na dodávku autobusů, kterou DPMB ocenil na 306 milionů korun, měly kromě polského výrobce zájem také český SOR, tuzemský zástupce výrobce mercedesů Evobus Bohemia a prostřednictvím prodejce Zliner také nástupce Karosy Iveco. Solaris nakonec v soutěži uspěl s cenou 236 milionů korun. Do Brna dodá nízkopodlažní vozidla Urbino 18.

Do nových autobusů se vejde 42 sedících a 123 stojících cestujících. Ti, na které zbudou sedačky, se usadí na plast. Dopravní podnik se tak nadobro rozloučí s čalouněnými sedačkami potaženými látkou. „Anketu o sedačkách sice ještě nemáme úplně vyhodnocenou, nicméně plastová sedadla z ní vycházela nejlépe,“ uvedla mluvčí DPMB Linda Hailichová.

Osmnáctimetrové kloubové autobusy začnou jezdit namísto starých karos dodávaných v 90. letech – kloubových i krátkých. „Na některých linkách je poptávka taková, že už ji zajistí jen kloubové vozy,“ podotkla mluvčí Hailichová. V Brně zatím jezdí 84 kloubových autobusů, z toho je 62 vozů Karosa verzí B741 až B961E z let 1993 až 2006 a 22 nízkopodlažních vozů typu Irisbus Citelis, jejichž dodávky začaly v roce 2007. Kromě nejvytíženějších autobusových linek doplňují i trolejbusy na linkách do univerzitního kampusu v Bohunicích. To by ale mělo skončit, protože dopravní podnik kromě autobusů shání také dodavatele trolejbusů.

Autobusy Solaris v Brně dosud nejezdily, v českých městech ale nejde o novinku. Poprvé se objevily v roce 2000 v Ostravě. Kromě autobusů dodává polský výrobce také karosérie pro trolejbusy, s nimiž se setkají cestující například ve většině českých trolejbusových provozů – Brno ovšem patří k výjimkám.