Místo stavby R35 vyvlastňování – nízká cena za pozemky stavbu zdrží

Pardubice – Příprava stavby rychlostní silnice R35 od Opatovic nad Labem směrem na Mohelnici vázne. Sice pokračuje, je ovšem ve fázi výkupu pozemků a ukázalo se, že je to problém. Ministerstvo dopravy totiž loni razantně snížilo částky, které majitelům půdy nabízí. Nabízené sumy ale vlastníci odmítají. Místo rychlé přípravy na stavbu dopravní tepny, kterou východní Čechy dlouho očekávají, tak řada případů skončila vyvlastňovacím řízením – v úseku u Opatovic nad Labem jich je 26.

Práce na rychlostní silnici R35 letos budou probíhat na dvou „frontách“. Jedna bude viditelná – silničáři začnou dokončovat třípodlažní mimoúrovňovou křižovatku u Opatovic nad Labem, na kterou letos mají 966 milionů korun. Druhá nejenže nebude mít hmatatelný výsledek, ale je navíc otázka, zda bude mít vůbec nějaký výsledek.

Jde o výkupy pozemků, na které má letos Ředitelství silnic a dálnic 200 milionů korun. Ukázalo se, že více než kdy dříve lidé své pozemky odmítají prodat. Problém je v nízké nabízené ceně – od loňského roku se platí majitelům pozemků 30 korun za metr čtvereční, přitom dřív lidé dostávali 100 nebo 238 korun za metr čtvereční. „To má za následek neakceptování navržených smluv a nutnost vyvlastňovat. Jen v úseku Opatovice–Časy bylo podáno 26 návrhů na vyvlastnění,“ řekla Hana Jarolímová z pardubické podočky Ředitelství silnic a dálnic. Vyvlastnění ale není rychlá záležitost, celé stavbě tak hrozí zdržení.

Z Opatovic do Časů má vést druhý z východočeských úseků R35, naváže na již stojící úsek Sedlice–Opatovice, který dnes slouží především jako přivaděč od pardubicko-hradecké silnice k dálnici D11. Bude třináctikilometrový, předpokládaná cena je 6,4 miliardy korun a dokončení se plánuje v roce 2018. Další dvě části plánované rychlostní silnice, které silničáři připravují, povedou dále k Ostrovu a Starému Městu. Součástí budou i obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle.

Rychlostní silnice R35 má vést z Liberce přes Hradec Králové a Olomouc k Lipníku nad Bečvou. Hotové jsou ale pouze části Liberec–Turnov, Sedlice–Opatovice, Mohelnice–Olomouc a Olomouc–Lipník (a krátká část u Hradce Králové, která je souběžná s dálnicí D11). Z celkové 260kilometrové délky je to sotva třetina. Zatímco v Pardubickém kraji pomalu postupuje alespoň příprava stavby, v úseku od Hradce Králové do Liberce se dodnes vedou spory o trasování.