Smlouva na Blanku je platná, Metrostav musí tunel dostavět

Praha - Smlouva mezi pražským magistrátem a společností Metrostav ohledně tunelu Blanka je platná, firma musí znovu zahájit stavební práce. Praha má povinnost za ně platit. Tak zní předběžný verdikt rozhodčího soudu, o kterém informoval náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Stanovisko soudu není konečné, jednání bude pokračovat 10. března.

„Výsledek jednání považuji za úspěch,“ řekl Nouza. „Soud uložil Metrostavu povinnost pokračovat ve stavbě tak, aby se předcházelo škodám,“ uvedl. Práce by měly být zahájeny nejpozději do šedesáti dnů. Zároveň Praha musí za provedené práce platit, a to vždy nejpozději do 21 dnů. „Jako druhá otázka byla řešena platnost či neplatnost smlouvy, v této věci se senát vyjádřil, že předběžně považuje smlouvu za platnou,“ dodal Nouza s tím, že řízení o platnosti nadále trvá.

S rozhodnutím arbitrážního soudu je spokojen i primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). „Rozhodnutí je výhodné pro Prahu a ukazuje na směr, kam se může soud ubírat. Směřujeme ke zdárnému dokončení Blanky s co nejmenšími náklady,“ řekl s tím, že není jeho záměrem dostavbu tunelu zablokovat.

Jinak to vidí opoziční ODS. „Tomáš Hudeček prokázal svou absolutní nekompetenci, když prohlásil na konci minulého roku smlouvu se společností Metrostav za neplatnou,“ uvedl v reakci na rozhodnutí soudu předseda pražské ODS Filip Humplík. „Je to jedna z jeho dalších eskapád, kterou ale odnášejí Pražané tím, že se protáhne dostavba tolik problematického tunelového komplexu,“ prohlásil.

Zabednění vjezdu do tunelu z ulice Milady Horákové
Zdroj: ČTK
Autor: Vít Šimánek

Neveřejné jednání rozhodčího soudu začalo 10. ledna, pokračovat bude v březnu. Podle předsedy soudu by spor neměl trvat déle než půl roku. Vydání mezitímního rozhodnutí požadovalo město, aby bylo možno obnovit stavební práce ještě před vynesením závěrečného verdiktu.

Tunel je přitom téměř dokončen. „Největší část prací k dokončení se týká Trojského mostu, kde musíme namontovat zábradlí a osvětlení, dokončit vozovkovou a chodníkovou vrstvu i tramvajovou trať, dodělat odvodnění a napojit most na obou stranách na stávající silnice,“ vyjmenoval mluvčí Metrostavu František Polák v prosinci nedodělky.

Metrostav také musí kabely propojit zhruba 20 křižovatek, aby dokázaly komunikovat se systémy v tunelu Blanka, a vybudovat na Letné čtrnáctihektarový park. „Poslední věcí, která je z pohledu peněz triviální, ale z časového hlediska je nesmírně náročná, jsou takzvané dokončovací práce. K těm patří například požární ucpávky kabelů procházejících stěnou, revize všech dveří, dokončení obložení kolem přístrojů, kde třeba chybí několik kachliček a podobné drobnosti, kterých je tam velmi mnoho,“ uvedl.

Problémy s placením za stavbu tunelového komplexu, ke kterému také patří Trojský most a rekonstrukce přilehlých komunikací, se vlečou již déle než rok, spor se ale vyhrotil až loni na podzim. Tehdy Metrostav oznámil, že stavbu přeruší, pokud město neschválí nutné změny projektu – bez toho podle stavbařů nebylo fyzicky možné pokračovat.

K tomu se firma zmínila o dluhu přesahujícím dvě miliardy korun. Vedení města vzápětí vystoupilo s tím, že neplatí, protože má podezření, že je smlouva se stavební firmou neplatná, protože ji na počátku v roce 2006 neschválilo zastupitelstvo – pokud by tomu tak bylo, Praha by podle primátora a jeho náměstků neměla jak faktury proplácet v souladu se zákonem.Na rozhodčí soud se nejprve obrátil Metrostav, v žalobě vyčíslil dluh na 2,197 miliardy korun. O proplacení této částky zatím soud nerozhodl. Praha podle politiků peníze na tunel má, obává se ale neplatnosti smluv s Metrostavem. Faktury tak prý nemůže zákonnou cestou proplatit.

Za právní služby kvůli sporu Praha zaplatí přes 22 milionů korun. Opoziční ODS ale tvrdí, že Prahu nakonec mohou soudní tahanice a náklady spojené se zastavením stavby vyjdou na 100 milionů. 

Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, nyní se diskutuje o létě. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, prodraží se ale pravděpodobně na 36 miliard korun.