Skončí první opravy na D1 už letos? U Velké Bíteše hrozí velké zpoždění

Praha – Ředitelství silnic a dálnic má stavební povolení na modernizaci dalších dvou úseků dálnice D1 – na Benešovsku a u Velkého Meziříčí. Práce zatím nemohou začít, povolení ještě nejsou pravomocná. I kdyby byla, musí silničáři ještě vybrat dodavatele, práce tak začnou zřejmě až v létě. Letos chce ŘSD zahájit modernizaci celkem tří úseků, současně budou pokračovat práce na čtyřech, kde začaly loni. Jeden z nich přitom trpí „chronickými“ problémy. Stavební firma OHL ŽS znovu otevřela problém nekvalitního podloží mezi Velkou Bíteší a Lhotkou, které podle ní neodpovídá dokumentaci. Zatímco v létě kvůli tomu žádala o přidání peněz, nyní požádala Ředitelství silnic a dálnic o odložení termínu dokončení. Platný harmonogram počítá s dokončením první čtveřice staveb na D1 do konce roku.

Nová stavební povolení (nepravomocná):

  • úsek 3: Hvězdonice (29. km) – Ostředek (34. km)
  • úsek 18: Měřín (134. km) – Velké Meziříčí, západ (141. km)

Kvůli problémům s podložím nabrala oprava dálničního úseku Lhotka – Velká Bíteš zpoždění. Práce na jeho zpevnění měly skončit v červenci, ve skutečnosti dosud nejsou hotové. Stavbaři tvrdí, že stav podloží neodpovídá dokumentaci a žádají o odložení termínu dokončení o 230 dnů. „Na základě zkoušek, které jsme provedli, měla krajnice mnohem nižší únosnost, než předpokládala stavební dokumentace, a práce tak nemohly pokračovat,“ řekl již dříve mluvčí OHL ŽS Pavel Kočiš.

ŘSD zatím nechce o odkladu dokončení jakékoli fáze rekonstrukce „déjedničky“ ani slyšet. Zástupci silničářů se se stavbaři setkali, ale žádná dohoda nevznikla. „My je vyzýváme, aby splnili to, k čemu se zavázali. To znamená, aby dokončili stavbu do konce roku,“ uvedl ředitel závodu Praha ŘSD Jan Kroupa. Firmě tak za překročení termínu nadále hrozí sankce, a to milion za každý den.

Práce na dálnici D1 u Bezděkova v úseku Lhotka – Velká Bíteš
Zdroj: ČTK
Autor: Ivo Stejskal

Chybí širší krajnice i úpravy ve středovém pásu

Vzhledem k tomu, že na dalším problematickém úseku Šternov–Psáře se loni pracovalo až do Vánoc, je část dálnice mezi Lhotkou a Velkou Bíteší jediná, kde vyvstalo výrazné zpoždění. Zatímco tři zbylé jsou před novou stavební sezonou připraveny k opravě jízdních pruhů, u Velké Bíteše ještě neskončily přípravné práce. Jsou hotové provizorní přejezdy přes středový pás a demolice mostů, dělníkům ale ještě zbývá rozšíření krajnice a další práce ve středovém pásu.

Příčinou zpoždění jsou podmínky na stavbě, které jsou podle OHL ŽS příliš špatné ve srovnání s tím, co silničáři tvrdili, ale také letní spor firmy s ŘSD a ministerstvem dopravy. Stavbaři chtěli, aby jim silničáři přidali. Ti to zprvu odmítli, stavební firma ale reagovala tím, že v práci výrazně polevila – na dálnici potom zůstalo jen několik dělníků. Státu nepomohly ani výhrůžky ministra dopravy vypovězením smlouvy, spor ukončila až říjnová dohoda, ve které se stát s OHL domluvily na technickém řešení situace a navýšení ceny o deset milionů.

Sdružení v čele s OHL ŽS získalo zakázku na opravu dálnice u Velké Bíteše s cenou 600 milionů korun. Projekt původně počítal téměř s miliardou.

V létě se bude pracovat až na sedmi místech naráz

Práce na dálnici začaly loni v květnu u Jihlavy, vzápětí také u Velké Bíteše a později ještě v úsecích Šternov–Psáře a Loket–Hořice. Práce mají v příštích letech pokračovat v dalších sedmnácti úsecích, letos chce ŘSD zahájit přípravu na modernizaci tří z nich. Čerstvě získalo stavební povolení na dvě z nich, opravy ale začnou až v létě, kdy by měli být vybráni dodavatelé. Tendry vypíše ředitelství v březnu. Během přípravných prací i samotné opravy se na D1 jezdí v každém směru dvěma pruhy, které jsou ale zúžené a – především kvůli bezpečnosti dělníků – je snížena maximální rychlost na 80 km/h.

Příliš velké potíže tato omezení loni nezpůsobila, byť se cestování po D1 celkově zpomalilo. Nakonec však větší problémy působily jiné uzavírky na dálnici – velká oprava mezi Brnem a Vyškovem, kde bylo omezení výraznější a každý den se vytvářely dlouhé kolony, nebo běžné opravy mezi Prahou a Brnem. U jedné z nich se v srpnu vytvořila až 26kilometrová kolona.

Kolona na dálnici před nehodou
Zdroj: ČT
Autor: Luboš Pavlíček

ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter

Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizaci D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účtu na Twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.