R46 je bezpečnější. Vyšší rychlost k tomu ale podle policie nepřispěla

Prostějov – Rychlostní silnice R46 mezi Vyškovem a Olomoucí je podle policie od snížení povolené rychlosti bezpečnější. Počet nehod, u nichž zasahovali, se loni, kdy se většinou místo 130 jezdilo nanejvýš rychlostí 100 km/h, snížil oproti předchozímu roku více než o čtvrtinu a mezi Vyškovem a Olomoucí se navíc nestala žádná smrtelná nehoda. Policie loni oponovala návratu rychlosti 130 km/h alespoň na některé úseky R46, které prosadilo ministerstvo dopravy.

Na rychlostní silnici R46 se počet nehod snížil z necelé stovky nehod v letech 2011 a 2012 na loňských 70. Výrazný pokles počtu havárií – z nichž navíc žádná neměla tragické následky – přičítá policie snížení rychlostního limitu na rychlostní komunikaci na 100 km/h. „Dopravní opatření, jako bylo snížení rychlosti, splnilo svůj účel. Je tam pokles počtů nehod i následků jako takových,“ uvedl ředitel prostějovské policie Pavel Novák. Policisté přitom pochybují, že dílčí zvýšení rychlosti, které prosadilo ministerstvo dopravy, mělo na bezpečnost na R46 dobrý vliv. „Trváme stále na tom, že komunikace byla stavěna na stokilometrovou rychlost. Je tam absence odstavných pruhů. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dále,“ podotkl vedoucí prostějovského dopravního inspektorátu Vítězslav Matyáš. „Byl bych raději, kdyby zůstala rychlost v původní výši,“ doplnil Pavel Novák.

Ředitelství silnic a dálnic, které se o R46 stará, ovšem upozorňuje, že před zvýšením rychlosti v některých úsecích silnici důkladně opravilo. Na 19 kilometrech rekonstruovali povrch vozovky, na 35 kilometrech vyměnili svodidla. „Svodidla se vyměňovala v úseku od Vyškova až po Olomouc, oprava vozovky se týkala pouze Olomouckého kraje,“ upřesnil Pavel Študent z ŘSD. Opravy by měly pokračovat i letos. Po dokončení výměny svodidel se rychlostní limit zvýšil z jednotné stovky na 110 km/h mezi Vyškovem a Brodkem a mezi Prostějovem a Olomoucí, 130 km/h mezi Brodkem a Prostějovem, na obchvatu Prostějova je naopak rychlost snížena na 90 km/h.

Stavem rychlostní silnice R46 se začali silničáři, ministerstvo a policie zabývat po tragické nehodě v roce 2011. Přes nedostatečná svodidla tehdy přelétlo do protisměru osobní auto a tam se srazilo s jiným. Při nehodě zemřelo šest lidí.

Ačkoli je rychlostní silnice R46 postavena jako pouhá meziregionální spojnice – byť rychlá a kapacitní – dnes slouží jako tah nejvyššího významu. Až do dokončení dálnice D1 zůstane součástí spojení Plzeň–Praha–Brno–Ostrava. Tomu však neodpovídají parametry komunikace – některé nájezdy nemají připojovací pruh, krajnice jsou úzké. Špatné jsou také rozhledové poměry, místy je vidět jen na 150 metrů. Právě tím také policie zdůvodnila své stanovisko, že není vhodné rychlostní omezení na R46 zmírnit. Proti zrychlení se stavělo také ministerstvo vnitra.